Cele opt motive pentru care a eșuat primul test al benzilor unice pentru autobuze

Share
Tweet

Amenajarea benzilor rutiere destinate mijloacelor de transport în comun, o măsură adoptată și apreciată în multe dintre capitalele europene, a dat rateuri în București la primul test. Primăria Capitalei nu a renunțat la proiect și a anunțat că va reveni la vară cu această măsură.

Cozi de până la cinci kilometri care au făcut ca un drum de maximum 20 de minute să se transforme într-unul de peste o oră a fost consecința paradoxală la fluidizarea traficului din zona Pieței Libere prin amplasarea unei benzi pentru autobuze și taxiuri.

Încă de vineri, șoferii s-au arătat nemulțumiți de prima zi în care au trebut să circule între Șoșeaua București-Ploiești, din dreptul fântânii Miorița, și Piața Charles de Gaulle pe două benzi în loc de trei. Prima bandă a fost izolată prin separatoare, urmând ca doar autobuzele să circule pe acolo. Separatoarele au fost amplasate pe traseul Șoșeaua București-Ploiești de la intersectia strada Elena Văcărescu - Piața Presei Libere - Bdul Kiseleff - Mareșal Prezan - Calea Dorobanților (între Piața Dorobanților) - George Enescu - Magheru, Piața Romană.

Polițiștii au supravegheat ca șoferii să nu intre pe banda autobuzelor

Cele opt motive ale eșecului

Șoferii de autoturisme personale și cei de pe autobuze care au rămas blocați în trafic vineri și luni, dar și specialiștii în domeniu au găsit mai multe motive care ar putea explica de ce o idee apreciată în Europa a fost un dezastru în București.

banda unica schema
  1. Conducătorii auto care veneau de pe străzile adiacente pentru a intra pe Șoseaua București-Ploiești sau pe bulevarul Constantin Prezan nu reușeau să facă această manevră decât cu greutate. Asta pentru că nu puteau bloca prima banda pe care treceau autobuzele, iar șoferii de pe banda doi nu îi lăsau.
  2. Atunci când un șofer de pe o stradă secundară intră pe artera principală, din cele trei benzi ale bulverardului, rămâne doar una pe care se circulă.
  3. Pentru conducătorii auto care veneau de o arteră secundară nu exista o zonă intermediară care să le permită pentru câțiva metri să intre pe prima bandă până să facă trecerea pe a doua bandă.
  4. Semafoarele nu au fost reglate pentru noile condiții de trafic cu o bandă specială pentru autobuze.
  5. O parte dintre taximetriști nu știau că pot intra pe această bandă pentru că presupuneau că este doar pentru autobuze. Așa că în loc să intre pe prima bandă, pentru că au voie – aceste benzi sunt și pentru taxiuri -, taximetrele blocau restul de două benzi.
  6. Chiar și șoferii de pe salvări aveau ezitări să intre pe această bandă specială, așa că dacă nu aveau urgențe evitau să ruleze pe prima bandă.
  7. Chiar și autobuzele erau blocate în trafic în ciuda acestor benzi speciale. Autobuzele au rămas blocate în Piața Presei Libere după ce ieșeau de pe banda specială de pe Șoseaua București-Ploiești și intrau pe buleveradul Constantin Prezan.
  8. Majoritatea șoferilor care intră prin această zonă în București vin din comunele de lângă Capitală unde nu exista transport public. Aceștia nu au cu ce sa ajungă în București în afară de mașina personală. Astfel, ei nu se pot urca în autobuzele care circulă rapid pe banda specială și apelează tot la propriile autovehicole.

Benzile unice revin...la vară

Proiectul va fi implementat din nou la vară, imediat după încheierea cursurilor școlare. Până atunci se va circula fără restricții, ca și până acum, pe tronsonul Băneasa – Piața Charles de Gaulle. Urmare a testului realizat în această dimineață au fost identificate punctele nevralgice ale benzii unice pentru circulația transportului public, au anunțat reprezentanții primăriei.

La finalul lunii aprilie in Bucuresti erau inmatriculate 1,274 milioane de autovehicule, plus alte 155.000 inmatriculate in Ilfov. Doar in primele 4 luni ale anului au fost inmatriculate peste 30.000 de masini in Bucuresti si localitatile limitrofe.

Gabriela Firea

"Nu se pune in niciun caz problema sa renuntam la culoarele unice. Planul de Mobilitate Urbana Durabila, un document strategic de planificare a transportului in regiunea Bucuresti-Ilfov, realizat sub coordonarea BERD, precizeaza clar ca una dintre masurile care duc la cresterea mobilitatii este realizarea acestor benzi destinate transportului public. Vom actiona sa facem aceasta masura cat mai eficienta, astfel incat efectele benefice sa fie mai mari decat neajunsurile, aplicand in aceasta perioada un set de masuri complementare care sa ajute la decongestionarea traficului”, a precizat Gabriela Fira

MĂSURI

Primarul General a solicitat Direcțiilor din cadrul Primăriei Capitalei, ca măsură provizorie, să identifice terenuri la intrările în Capitală, (la capătul tramvaiului 21 și în zona Băneasa) unde cetățenii din Ilfov, care lucrează în București, să-și poată lăsa mașinile pentru a folosi mijloacele de transport în comun. Această măsura se va lua până în momentul în care se construiesc parcările de tip park & ride.

Pentru a ajuta de decongestionarea traficului, Consiliul General al Municipiului București a aprobat în această primăvară înființarea mai multor linii RATB între București și localitățile din județul Ilfov și suplimentarea autobuzelor pe liniile existente. Astfel, de la 18 linii preorășenești ar urma să se ajungă la 52.

Astfel, potrivit hotărârii adoptate vor exista trasee RATB între Bucuresti și: Periș, Tunari, Vidra, 1 Decembrie, Glina, Cernica, Mogoșoaia, Buftea, Tanganu, Darvari, Clinceni, Măgurele, Găneasa, Vârteju, Moara Vlăsiei, Balotești, Otopeni, Sitaru, Ciolpani, Gruiu, Micșunești Moara, Siliștea Snagovului, Clinceni, Bragadiru, Dărăști, Sindrilița, Islaz, Centura Jilavei, Dascălu, Chitila, Vidra, Berceni, Stefănești, Leordeni, Petrechioaia, Bălăceanca, Afumați, Cornetu, Chiajna, Pantelimon, Brănești, Dobroiești. În plus, vor fi linii RATB între centrul Bucureștiului și Cartierul Militari, Cartierul Fortuna, Divertiland.

Totodată, Primăria Capitalei va semna contracte de asociere referitor la transportul public în comun cu Primăriile Corbeanca, Snagov, Balotești și Gruiu, astfel încât cetățenii din aceste localități să beneficieze de liniile RATB.

achizitia a : 100 troleibuze, 100 de tramvaie si 400 de autobuze, pentru inceput. Proiectul mai presupune si modernizarea infrastructurii de tramvai si extinderea acesteia cu 41 km de cale dubla, precum si reabilitarea a aproximativ 1800 de statii,

Benzi unice în București

Reamintim că în acest moment, în Capitală, există benzi de circulație destinate transportului public pe următoarele artere:

- B-dul Mihail Kogălniceanu – b-dul Regina Elisabeta,

- Splaiul Independenței, porțiunile dintre sos. Cotroceni și bd.Eroilor și din dreptul Centrului Istoric

- B-dul Unirii, intre Piața Unirii și Piața Alba Iulia,

- Calea Dorobanti, intre b-dul Dacia si Sos. Stefan cel Mare,

- B-dul Dacia, între calea Dorobanți și str. Icoanei,

- Calea Griviței, între Piața Mureș și str. Caraiman, pe sensul Gara de Nord,

- B-dul Maresal Constantin Prezan, între Piața Arcul de Triumf și Piața Charles de Gaulle.

Topic-uri

trafic trafic rutier Gabriela Firea București
Arată comentariile

NOIZZ URBAN

Vezi și

Extinde