Paul Dersidan despre meseria de designer în România și galeria sa de-o noapte în cadrul Love Open Gallery

Ana Tepșanu

Nonprincess
Share
Tweet

Love Open Gallery este un proiect apărut pentru a promova munca artiștilor de design graphic din România, deoarece este o zonă prea puțin exploatată la noi în țară.

Ideea pricipală este aceea de a introduce arta și design-ul în viața noastră, iar primul pas este o serie de expoziții-petreceri care vor avea loc lunar și prin care vor fi prezentați designeri cool din peisajul românesc.

by Paul Dersidan

Primul event a avut loc pe 18 noiembrie, la Mater (biblioteca cu materiale de design) și a cuprins lucrările designerului Paul Dersidan, art director la BLAU creative studio:

"La Love Open Gallery am expus 11 lucrări, care și reprezintă 11 proiecte diferite. Am vrut ca selecția aceasta să ilustreze diversitatea și culoarea proiectelor mele, în design și concept.

Lucrările trec de la abstract la figurativ și explorează character design, ilustrație naivă, typography. Majoritatea reprezintă părți din proiecte mai ample care se pot vedea pe pauldersidan.com".

Love

Dersidan a început mai întâi în televiziune, apoi au urmat câțiva ani în agenții multinaționale, până când a înterupt job-ul pentru a urma un master la International Academy of Design and Technology, Chicago, secția Graphic/Advertising Design.

După terminarea acestuia, s-a întors și a deschis studioul de creație BLAU, loc în care își propune să valorifice puterea design-ului în comunicare.

Paul Dersidan a avut lucrări selectate și expuse în cadrul tuturor edițiilor Romanian Design Week, cel mai mare eveniment multidisciplinar dedicat industriilor creative din România, și a fost inclus și în mai multe expoziții capsulă, precum Play and Rewind care a fost prezentă ultima oară și la Vienna Design Week, în octombrie, anul curent. Proiectele ce au putut fi admirate de comunitatea creativă din Viena au fost 11, 22, 33 și Earth, Fire, Wiind, Water.

Love

Love Open Gallery va continua, începând cu anul viitor, cu galerii deschise timp de o singură noapte și de fiecare dată într-un alt loc.

Love

"Ne propunem să prezentăm în fiecare lună câte un alt artist de graphic design. Cred cu tărie că există o resursă inepuizabilă de designeri foarte talentați pe care ne-am dori să-i expunem și să-i promovăm.

De fapt, gândul de la care am pornit este că ne dorim să includem frumosul, arta în viața noastră, de zi cu zi, de aceea am pornit și acest format de galerii, de-o noapte - one night stand cu graphic design - dar la pachet cu o petrecere.

Vrem un mediu cât mai relaxant și mai puțin formal, în care oamenii să poată interacționa cât mai ușor cu artistul și cu lucrările acestuia.

Cu primul eveniment am reușit să trecem de linia de start a proiectului și le mulțumim tuturor care au fost alături de noi", spune Sorina Topceanu, cofondatoarea proiectului.

Love

Interviu cu Paul

Am vrut să aflu mai multe despre Paul, despre pasiunea aleasă și lucrurile mișto pe care le face. Ce a ieșit, vezi mai jos:

Paul, hai să ne cunoaștem puțin - de unde vii, unde ești și încotro te duci?

Salut! Sunt orădean, am venit în București să studiez economia, am ajuns în Chicago să studiez graphic design, m-am întors în București unde lucrez în advertising și în rest… we go with the flow.

Cum te-ai descrie în cel mai sincer mod posibil?

Designer obsedat de detalii, mereu cu un notebook la mine în care nu-mi scriu ideile, dar le ilustrez printr-un desen naiv. Fotograf de instagram; fost baschetbalist, actual maratonist. Și des pe drum.

Paul Dersidan

Ai peste 10 ani experiență în advertising (brand identity, digital etc.) - dacă ar fi să tragi o linie, care sunt momentele care ți-au rămas în suflet?

Primul site făcut cu minime cunoștințe de Html pentru o agenție de impresariat artistic, organizarea standului de carte pentru Editura Economică la târgul Gaudeamus, nopțile petrecute în regia de emisie de la B1TV unde eram grafician și din când în când mă ocupam de emisiunea lui Radu Morar —Nașul.

Lansarea de la MNAC a dvd-ului Yvat&Cut, primul pitch câștigat la Saatchi pentru cafeaua Elite Selected, primul OOH făcut pentru Orange, spotul la WWF filmat cu Ogilvy, producția timbrelor Rainbow, organizarea de Blau Creative a festivalului electro Stereyo din Chișinău, cartea lui Isidore Isou în colaborare cu ICR Stockholm, Colossus—primul meu font. Hehehe, ziarul meu plin de fake news. Sunt doar câteva care mi-au venit acum în minte.

Paul Dersidan

Ai făcut școala la Chicago – de ce te-ai întors în România?

Experiența americană mi-a trezit un spirit antreprenorial. M-am întors pentru că în țară, la vremea aceea, aveam resursele să încerc un business - un partener, câțiva clienți și experiență de agenție.

Paul Dersidan

Faci o groază de lucruri mișto, din punct de vedere grafic – ce te inspiră și cum îți găsești inspirația?

Fac plimbări lungi, alerg, călătoresc des. Însă foarte multe idei vin din disciplină, din pactul pe care l-am făcut cu mine, de a avea tot timpul un proiect personal sau comercial în lucru. Imediat ce termin un proiect sunt deja în căutare de idei pentru următorul. Este o soluție bună și când ești stuck creativ, atunci disciplina, nu motivația, contează.

Ai anumite tabieturi de lucru – când și cum lucrezi?

Mi-am făcut un obicei din a analiza geometria unei idei – îmi place să dezvolt sisteme de griduri complexe bazate pe formule matematice. Am și o serie de numere favorite, care mă ajută să stabilesc fie codurile de culoare sau numărul culorilor pe care le voi folosi, fie dimensiunile, distanțele sau numărul elementelor din lucrare.

Paul Dersidan

În 2008 a apărut Blau creative design studio – despre ce e vorba?

Vorbeam de ceva timp cu Adi (Adrian Diac) să ne deschidem un studio de advertising care să valorifice puterea design-ului în comunicare; nu numai conceptul să fie foarte bun, dar să și arate bine, să atragă atenția și să facă mesajul ușor de înțeles și memorabil.

Când au început să ne vină proiecte în ritm constant, prin prieteni și recomandări, am adus în echipă alți 3 prieteni, specializați pe producție foto și video, strategie și new business.

5 co-fondatori, împreună am definit Blau ca un shop specializat pe concept/copywriting, graphic design, ilustrație, postproducție foto și producție video. Numele a fost rezultatul unui proces mai degrabă dadaist, răsfoiam niște reviste nemțești și ne-a plăcut rezonanța.

Paul Dersidan

Cum vezi comunitatea artiștilor de design graphic din România?

Comunitatea este clar în creștere. Suntem buni pe concept, începem să fim buni și pe execuție. Nu cred că avem un stil autentic al nostru. Dar poate asta-i partea frumoasă în design-ul românesc, marea varietate de stiluri.

Paul Dersidan

Clienții sunt deschiși către graphic designerii buni sau îi percepi ca fiind în continuare convenționali și lipsiți de imaginație?

Unii clienți sunt mai convenționali, alții mai îndrăzneți. Indiferent de caz, important este să legi o relație apropiată cu clientul, așa îl înțelegi mai bine (cum gândește, cum ia deciziile, care-i sunt referințele sociale și culturale, care-i sunt problemele), și ajungi să-i cunoști mai bine și business-ul. Așa îl poți educa mai ușor și îi inspiri încredere, să ajungă să aprobe concepte și vizualuri mai îndrăznețe.

Ce ți-ar plăcea ca oamenii să înțeleagă din arta pe care o faci?

Am văzut un lucru frumos azi care mi-a dat o idee sau o stare de bine.

Ce așteptări ai de la prima petrecere Love unde ești cap de afiș?

Mă aștept să țină cel puțin până la 3 AM.

Love

Cum crezi că va schimba acest concept (platformă de promovare a artiștilor de design graphic) lucrurile?

Designer + Client = Love

De ce crezi că această zonă este atât de puțin exploatată în România?

Vina, cred, stă în lipsa de interes pentru design, care vine dintr-o neînțelegere a domeniului.

Design-ul nu e numai estetică, e un instrument de business, vital pentru succesul unui brand sau dezvoltarea unui produs. S-a dovedit că fiecare pound investit în design aduce unui business mai mult de 20 de pounds în venit. Se și zice, good design = good profit.

Love
Paul Dersidan

Cum ai defini un graphic designer bun?

Un designer care folosește research, strategie și teste până ajunge la o estetică vizuală și funcțională.

De ce crezi că avem nevoie de astfel de artă și de design bun în viața noastră?

Fără să fiu filozofic, cred că design-ul ne influențează enorm viața, fără să ne dăm seama. Nici nu trebuie să-l înțelegi. Design-ul bun se traduce prin emoție, o stare de bine și o experienta mișto, pe care o ții minte și care te inspiră sau măcar te scoate din inerție.

Paul Dersidan

Ce ți-ar plăcea să schimbi sau să realizezi prin munca ta?

Sunt bucuros dacă lucrările mele te inspiră sau îți dau o stare de bine.

Paul Dersidan
Paul Dersidan

Topic-uri

Paul Dersidan designer Love Open Gallery galerie
Arată comentariile

Noizz urban

Vezi și

Extinde