Prostituată în GTA IV (foto: youtube.com)

Jocuri controversate: de la prostituție la genocid religios

Share
Tweet

Azi nu vreau să dezbatem dacă jocurile violente produc sau nu oameni violenți. Vreau doar să trecem în revistă câteva dintre titlurile care au scandalizat lumea și să vedem de ce.

Seria „Grand Theft Auto” (GTA)

Începând din 1997, când a apărut GTA 1, seria asta parcă a făcut tot posibilul să devină tot mai scandaloasă cu fiecare joc nou. Furtul de mașini e esența francizei, după cum o sugerează titlul, dar ăsta-i doar vârful aisbergului.

Controversele au apărut de la bun început, odată cu GTA 1 (1997). Jocul era considerat extrem de violent și s-a încercat interzicerea lui în Marea Britanie, Germania și Franța. Brazilia chiar a făcut-o, până la urmă. Țin minte că erai recompensat cu puncte/bani virtuali după fiecare accident auto sau după fiecare pieton călcat cu mașina. Mai mult decât atât, întâlneai prin oraș grupuri de oameni îmbrăcați în portocaliu care mergeau în șir indian. Dacă-i călcai pe toți dintr-o singură manevră, primeai un bonus. Am aflat ulterior că personajele alea erau adepți ai mișcării religioase Hare Krishna.

GTA III (2001) a dus realismul - implicit, și violența - la un nou nivel. Cea mai controversată opțiune a jocului e posibilitatea de a-ți vindeca rănile făcând sex cu prostituate, după care le poți omorî ca să-ți recuperezi și banii. Funcția asta a continuat să fie implementată în toate GTA-urile următoare.

GTA IV (2008) a introdus o nouă funcție interesantă: beția. Jucătorul poate invita un alt personaj în oraș, să iasă la o băută. Când plecați din bar, ăla te roagă să-l duci acasă. Îl poți conduce pe jos, dacă n-ai nimic mai bun de făcut cu viața ta, sau poți chema un taxi. Dar, cel mai probabil, o să te sui în aceeași mașină cu care ai venit și o să-l conduci personal, în timp ce camera se învârte amețitor și pierzi constant controlul vehiculului. Normal că alegi să conduci beat, pentru că:

1) E doar un joc, deci nu periclitezi viața nimănui;

2) Funcția există, iar tu vrei să te bucuri de experiența completă a jocului;

3) E o provocare nouă, chiar dacă mașinile se conduc greu în GTA IV și când ești treaz.

ONG-ul „Mothers Against Drunk Driving” (Mame Împotriva Conducerii în Stare de Ebrietate) a luat-o razna când a aflat că jocul le permite copiilor să simuleze infracțiunea asta și a cerut ca eticheta 17+ să fie înlocuită cu 18+. Wow, ce diferență notabilă. Până la urmă, cei de la Rockstar Games au acceptat un compromis: Niko Bellic (personajul principal) spune cu voce tare „Maybe I’d better not drive” dacă te sui băut la volan, iar poliția începe imediat să te urmărească.

Shira Chess, asistent universitar la Universitatea din Georgia (SUA), a criticat într-un eseu jocul GTA 3 pentru lipsa unei concluzii a violenței. Concret, nu i se pare normal ca personajul să poată continua jocul (prin „respawn”) după ce a fost ucis sau încarcerat. Chess consideră că seria GTA neagă realitatea moralității și, în același timp, îi obligă pe jucători s-o nege la rândul lor. Îți dai seama ce distractiv ar fi fost să-ți petreci tot restul jocului în închisoare, după ce ești arestat, sau să primești „GAME OVER” de fiecare dată când mori?

Postal 2

Acum trecem la următorul nivel. „Postal 2” e atât de violent, explicit, vulgar, haotic, rasist, anti-islamic, misogin, stereotipic, dezgustător și tulburător, încât s-a bucurat de popularitate maximă în rândul gamer-ilor și rămâne până-n ziua de azi un titlu clasic.

Lansat în 2003, „Postal 2” e o comedie neagră sub formă de „first-person shooter”. Personajul pe care-l controlezi e un dubios înalt și roșcovan îmbrăcat ca Neo în „Matrix”. Locuiește într-o rulotă cu nevastă-sa, o femeie cicălitoare poreclită „the bitch”.

The Postal Dude, protagonistul (foto: youtube.com)

Misiunile sunt împărțite pe zilele săptămânii, de luni până vineri, iar sarcinile pe care le primești sunt banalități de genul „Cumpără lapte” sau „Spovedește-te”. Banalități care degenerează de fiecare dată în cel mai random și hilar mod posibil. Spre exemplu, dacă ieși din alimentară fără să plătești laptele, vânzătorul arab începe să urle „Lalalalalalala” și să te împuște.

Fun fact: urletul ăsta de luptă stereotipic musulman se cheamă în engleză „ululation”, din latinescul „ululare” (a țipa). N-am găsit echivalent în română.

Jocul îți oferă posibilitatea de a urina oricând, oriunde, pe orice/oricine, de a folosi pisici pe post de amortizor (băgându-le arma în fund) sau de a decapita oameni folosind o lopată. Astea sunt doar câteva highlight-uri.

„Postal 2” a fost interzis în Noua Zeelandă, Australia, Malaezia, Germania și Suedia, din motive evidente. Michael Simms, fondatorul companiei Linux Game Publishing, a răspuns: „Deși nu eram fan al gameplay-ului în Postal 2, mi-a plăcut la nebunie mesajul pe care firma încerca să-l transmită. Pentru că poți juca Postal 2 în cel mai violent și explicit mod posibil, dar îl poți juca și fără să rănești vreo persoană. Nu cunosc pe nimeni care să-l fi jucat așa, dar îmi place că oamenii care au făcut Postal îți spun că poți termina jocul fără pic de violență”. Simms se referă aici la motto-ul jocului: „Remember, it's only as violent as you are!”.

Muslim Massacre: The Game of Modern Religious Genocide

Titlul spune tot. „Muslim Massacre” e un joc amator creat în 2008 de Eric Vaughn, cu perspectivă top-down, în care misiunea jucătorului e să măcelărească musulmani. Descrierea oficială a jocului este: „Take control of the American hero and wipe out the Muslim race with an arsenal of the world’s most destructive weapons”.

Screenshot din joc (foto: youtube.com)

Personajul pe care-l controlezi e un soldat american parașutat în Orientul Mijlociu. Înarmat inițial cu un pistol, trebuie să elimini toți inamicii dintr-un nivel pentru a avansa la dueluri cu boși (ex: Osama bin Laden). Fiecare nivel durează între 60 și 90 de secunde, iar ocazional trece pe deasupra capului tău câte un avion care-ți livrează noi arme (grenade, mitraliere, lansatoare de rachete ș.a.m.d.).

Jocul a fost lăudat pentru stilul retro bine modelat, dar criticat pentru monotonia și repetitivitatea nivelurilor. În fine, asta e doar una dintre critici. Să vedem ce zic userii pe YouTube, în rubrica de comentarii a unui clip din joc:

Useri cărora le place ideea, nu neapărat jocul în sine
Useri oripilați de joc

Ca să evite scandalul, Vaughn și-a prezentat creația ca fiind „o distrugere metaforică a stereotipului musulman”. Îți dai seama că n-a convins pe nimeni, iar reacțiile nu au întârziat să apară. Mohammed Shafiq, directorul organizației musulmane The Ramadhan Foundation, a cerut guvernului britanic și furnizorilor de Internet să închidă site-ul unde putea fi accesat jocul. Shafiq spune că „a încuraja printr-un joc copii și tineri să omoare musulmani e inacceptabil, de prost gust și extrem de ofensator”. A adăugat următoarele: „[jocul] incită la violență împotriva musulmanilor și încearcă să justifice uciderea musulmanilor nevinovați”.

Același Mohammed Shafiq are o teorie: „Când copiii petrec șase ore pe zi jucând jocuri violente, e probabil să iasă din casă și să comită acte de violență”. Creatorul Eric Vaughn i-a răspuns prin intermediul Sky News: „Domnului Mohammed Shafiq aș vrea să-i spun că, dacă un copil petrece șase ore pe zi jucând jocuri violente, nu cred că e probabil să iasă din casă deloc, deci n-ar trebui să fie îngrijorat”.

Topic-uri

jocuri video controversat grand theft auto postal 2
Arată comentariile

Vezi și

Extinde