Cu ce am rămas după Dracula Film Festival 2018, festivalul care umple Brașovul de filme de groază

Gruia Dragomir

Story Finder
Share
15
Tweet

A trecut și ediția a șasea a festivalului Dracula Film Festival, adică cele 5 zile în care Brașovul a fost capitala filmului de groază și fantastic.

Și de această dată, Brașovul a găzduit tot felul de demoni, zombies, vampiri, aduși de peste țări și mări în geamantanele participanților la competițiile festivalului. Iar aceștia nu au fost proiectați doar pe marele ecran din sala Reduta, la o aruncătură de Biserica Neagră, dar au evadat și pe străzile din centrul vechi al orașului, într-un zombie walk ce i-a înfricoșat sau amuzat pe turiști și localnici.

Am rămas cu multe povești horror care să ne bântuie întregul an, cu filme văzute în premieră și dorința de a reveni aici și la anul, la fel ca Sergio Stivalleti, regizor și maestru al efectelor speciale, care a promis că se va întoarce în Transilvania pentru a face un film despre Dracula. Noi nu cred că vom face prea curând un film despre celebrul vampir, dar cu siguranță nu vom spune pas dacă ni se va cere să-l vedem.

Apropo de Sergio Stivalleti, filmul cu care el a participat în competiția de lung metraje, Rabbia Furiosa: En Canaro, ne-a marcat profund, mai ales că totul a fost inspirat de o poveste reală: o de crima comisă cu o cruzime greu de imaginat pe 18 februarie 1988 de către ‘Er canaro’ (porecla frizerului de câini şi traficantului şi dependentului de droguri Pietro De Negri). Acesta l-a torturat şi mutilat timp de aproape şapte ore pe amicul său abuziv, fostul boxer Giancarlo Ricci.

Filmul își ține spectatorii într-o tensiune greoaie alimentată de legătura emoţională bolnăvicioasă dintre cei doi bărbaţi aflaţi în criză de identitate. Sfârșitul ne scufundă într-o baie de sânge greu de șters din memorie.

După vizionare am fost siguri că el va fi marele câștigător, dar încă nu ni se făcuse cunoștință cu Vidar, vampirul.

A urmat un Walking Dead chinezesc, Lost In Apocalypse, care s-a folosit aceste creaturi doar pentru a specula asupra fricilor şi anxietăţilor individuale şi a consecinţelor comportamentale ale personajelor, între sacrificiu şi purul egoism, în lupta (a)morală pentru supravieţuire. Original și nu prea, filmul a fost o introducere bună pentru zombie walk-ul din ziua următoare, dar cam atât.

Ziua de sâmbătă a venit cu premiera națională a Goosebumps 2: Halloween bântuit, o jucărie ce-i va entuziasma pe cei mici, mai puțin pe cei mari. Având în față un blockbuster mai preocupat să vândă bilete, decât să-ți injecteze o doză de frică sub piele, efectele speciale sunt spectaculoase, dar, din păcate, complexează total povestea.

Exact invers au stat lucrurile cu Children of the Fall, al lui Eitan Gafny, care are o poveste complexă, cu tot felul de substraturi și care ajunge să ți se tot învârtă prin cap. Din păcate, execuția este un pic exagerată, amestecând teme politice sensibile și controversate cu genul slasher.

De asemenea, pentru cei care nu sunt familiari cu cultura israeliană, este destul de dificil de înțeles ce se întâmplă în film. Pentru filmul a devenit mult mai interesant după ce am asistat la sesiunea de Q&A cu Eitan Gafny, care a explicat ce înseamnă un kibbutz, ce reprezintă sărbătoarea Yom Kippur, dar și cum povestea brutală din film este o oglindă a societății israeliene actuale, unde puterea este deținută, așa cum spune Gafny, de politicieni fasciști.

Seara de sâmbătă s-a încheiat cu Vidar The Vampire, o comedie horror norvegiană - o adevărată nebunie cu acide accente satirice la adresa bigotismului creştin. De asemenea, printre spasme de râs, filmul te face să te întrebi dacă Vidar Haar este cu adevărat un vampir sau doar un schizofrenic care-și varsă imaginația în ședințele de terapie cu psihiatrul său.

Cu adevărat spectaculos prin originalitatea sa, dar și prin felul în care este regizat și jucat de Thomas Aske Berg, Vidar The Vampire a reușit să câștige fără echivoc trofeul DFF2018 și premiul de 1000 de euro.

Duminică au fost anunțați câștigătorii la toate categoriile și festivalul a fost închis cu proiecția filmului Overlod, pe care nu trebuie să-l ratezi când ajunge și pe marile ecrane din toată România, adică pe 9 noiembrie.

Sinopsis: „Overlord este un horror grefat pe un film de război care se anunţă extrem de spectaculos, dat fiind faptul că este produs de J.J. Abrams, responsabilul de succesul serialului „Lost” şi de reinventarea în limbaj „milenial” al francizelor „Star Trek” şi „Star Wars”. Titlul, inspirat ales, are o dublă semnificaţie, una legată de contextul istoric (acţiunea se petrece în ajunul debarcării Aliaţilor în Normandia în WWII – „Operaţiunea Overlord”) şi a doua de subiect, fiind utilizat ca metaforă deoarece savanţii celui de-al Treilea Reich se poziţionează mai presus de Dumnezeu (”over Lord”), dând viaţă unor „soldaţi universali” monstruoşi care sunt creaţi în subteranele unei biserici fortificate din Franţa ocupată.”

Cel de-al Doilea Război Mondial este o sursă de inspirație inepuizabilă pentru filmele de groază, iar Overlord este mai mult un film de război, decât un horror. Acțiunea curge fără întrerupere din primul minut și până la ultima explozie, ceea ce îți da un rush incredibil. Iar după cursele pentru supraviețuire, presărate cu multe gloanțe și explozii și aruncătoare de flăcări, îți dai seama că adevărații monștri nu sunt creaturile din laboratoarele naziștilor, niște good old zombies, ci naziștii în sine.

Dracula Film Festival a avut mult mai multe de oferit, dar atât am reușit noi să prindem. Programul fiecărei ediții a festivalului împachetează mult mai multe surprize pentru iubitorii genului, dar programele ajung să se suprapună și te vezi nevoit să alegi între un lung metraj de groază sau un calup de scurtmetraje de groază, de exemplu. Noi am optat în acest an pentru variantele lungi și cam așa a arătat experiența noastră la DFF 2018.

Topic-uri

dracula film festival dracula dracula film festival 2018 câștigători dracula film festival dff filme de groaza brașov horror
Arată comentariile

Noizz urban

Vezi și

Extinde