De ce să nu mai mănânci niciodată de la patiserie

Cristian Dina

I like things
Share
208
Tweet
Gogoși? Uită de ele.

Grăsimi saturate, carbohidrați cu absorbție rapidă, o cantitate de sare care ar putea să transforme un lac într-o mare – un mix exploziv de macro-nutrienți care cu siguranță îți scurtează viața cu cel puțin câțiva ani, dacă e să fim matematici.

Mergi pe stradă și ești înconjurat de 2-3 tipuri de afaceri mari și late: cazinouri, bănci și patiserii. Dacă în primele două evităm să intrăm din motive evidente, se pare că pentru ultimele, noi, românii, avem o atracție mistuitoare. Gustările rapide și ieftine fac parte din ADN-ul românului de rând într-un fel imanent, la fel ca asocierile clasice, gen românii și ungurii sau românii și pasta de dinți.

Uite, și Ana-Maria Prodan are o patiserie. Semnele sunt clare.

Trecând peste această relație tumultoasă care a devenit împământenită ca orice alt fenomen cultural, este clar că principalul motiv nu este neapărat hedonismul (manifestat prin plăcerile gastronomice), ci mai degrabă banii. Totul se reduce la bani zilele astea, și nu doar zilele astea. Se întâmplă de când lumea. Sau de când s-a deschis prima patiserie în România.

Ce de prăjiturele!

Problema salariilor din România este cauza principală a oricărei chestii nașpa care ni se întâmplă. Asta e dovedit științific (Cc Cercetătorii britanici). În consecință, e o relație logică între a nu avea bani, a-ți fi foame și a merge să-ți iei o merdenea, un pateu cu brânză sau un ștrudel cu mere. Sau toate trei. Din nou, nimic condamnabil până aici. Doar că poți să îți cumperi lucruri mai puțin complet toxice pentru aproximativ aceeași sumă de bani.

Ce poți să-ți iei cu 5 lei care să nu fie otrăvitor ca un șarpe cu clopoței? De mâncare, evident. Poți să îți iei orez, care e de un infinit de ori mai în regulă. Orezul nu e altceva decât un carbohidrat curat, care mai și ține de foame. Sau îți poți lua ovăz (e 2-3 lei o pungă de 500g) – o sursă de carbohidrați cel puțin la fel de bună ca orezul. Dacă vrei fibre, nicio problemă: poți cumpără legume – fasole, linte, mazăre, cartofi (dar fă-i fierți, nu prăjiți!).

Da... Nu. :)

Există soluții și dacă vrei o sursă bună de proteine cu bani puțini: ouă, conserve de ton, brânză de vaci, chiar și clasicul lapte de vacă. Prin urmare, nu, nu e ca și cum nu ai variante superioare din punct de vedere calitativ, ci cumperi produse de patiserie din considerente de comoditate. Pe lângă un număr imens de calorii, aceste plăcințele și merdenele sunt criminale mai ales din punct de vedere al macronutrienților. La ăștia trebuie să te uiți, în primul rând.

„- Vreau și eu două cu gem, vă rog.”

Raportul dintre proteine, carbohidrați și grăsimi (împreună cu cantitatea de sare) este crucial. Nu vrei ca raportul să fie total asimetric. De exemplu, nu vrei să ai mulți carbohidrați, multe grăsimi și (mai) deloc proteine, ca în cazul celor mai multe produse din patiseriile autohtone. În funcție de dieta sau regimul alimentar pe care îl urmezi, trebuie să existe un oarecare echilibru. Desigur, există și excepții, ca în cazul dietei ketogenice, acolo unde cele mai multe calorii vin din grăsimi.

Arată drăguț, dar cam atât.

Este clar că patiseriile sunt tentante. Am trecut deja în revistă motivele. Dar acum ai aflat și că sunt la fel de periculoase pe cât sunt de tentante. Nimic din ceea ce pare că e într-un fel nu e de fapt acel lucru. Brânza nu este brânză, ci o pastă tartinabilă făcută preponderent din ulei de palmier (numit generic „ulei vegetal”, pentru a te păcăli), carnea este un rest de zgârciuri și oase reciclate, iar pizza e un blat încărcat cu margarină peste care sunt aruncate ingrediente îndoielnice, care sunt la limita termenului de expirare.

Acum refă-ți lista de cumpărături, taie de pe ea toți covrigii, merdenelele și gogoșile și prelungește-ți cu câțiva ani viața. Hai c-a fost o lectură productivă!

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile