H&M este prins într-un nou scandal puternic, de data asta cu artiștii de street-art

Ana Tepșanu

Nonprincess
Share
70
Tweet
H&M
H&M

H&M are un istoric de scandaluri în spate - de la faptul că a copiat design-ul unor creații semnate Vetements și până la controversa majoră din online cu design-ul hanoracelor semnate cu "coolest monkey in the jungle".

În prezent, un nou conflict a pus în vizorul nostru brand-ul, după ce H&M l-a dat în judecată pe celebrul artist stradal Jason "REVOK" Williams.

H&M a abordat legal problema după ce a primit o scrisoare de la REVOK în care erau rugați să șteargă un ad dintr-o campanie în care era afișată arta lui.

H&M

Brand-ul nu s-a gândit deloc la problema etică pe care o generează și i-a transmis artistului că el nu are niciun copyright în baza căruia să facă aceste afirmații.

Simplu fie spus - corporația a considerat că poate înghiți fără problemă artiștii stradali și consideră că le poate folosi munca fără să-i menționeze, iar dacă lor nu le convine, atunci îi dă în judecată.

Această atitudine a dus la o dezbatere majoră în comunitatea artiștilor de street-art, așa că nume mari precum KAWS, Daniel Arsham, STASH, cât și legendarii de la TATS CRU au condamnat procesul și au identificat inițiativa celor de la H&M ca fiind o mișcare direct targetată împotriva drepturilor artiștilor.

Conflictul a luat amploare atunci când celebrul curator american și expert în street-art, Roger Gastman, a publicat o postare pe Instagram în care a menționat cum comunitatea artiștilor globali vede procesul intentat de H&M ca o amenințare la drepturile lor.

Nu există legi de copyright asupra artei stradale, însă un astfel de conflic ar putea genera abordarea acestora.

În cazul în care Williams ar fi găsit vinovat, asta ar însemna că corporațiile pot folosi munca artiștilor fără să dea sursa și fără acordul lor.

"The problem [with this case] is the precedent it could set which would make lives more difficult for artists in the public domain.

Some may say as soon as it’s legal it’s no longer graffiti. I like to use adjectives because art is hard to define.

Legal graffiti, illegal street art, legal mural, unsanctioned installation", a spus fotograful de street-art Daniel Weontraub aka Halopigg.

La baza acestui conflic stă faptul că H&M nu vrea să înțeleagă această subcultură, ba chiar profită de ea.

"Those who say graffiti isn’t art are out of touch or misunderstand the art form and movement itself. Brands need to understand that not everything can be taken for corporate use and gain. Respect the artists. Work together with the artists instead of taking their original ideas", a spus Gastman celor de la Hypebeast.

În cazul de față, H&M nu a folosit arta stradală în design-ul hainelor sale, însă a folosit-o într-o campanie de vânzări. Fără acel desen în background lucrurile nu ar mai fi stat la fel.

Și să ne înțelegem, scrisoarea inițială trimisă de Williams a vrut să determine brand-ul să scoată acel ad și să ajungă la un consens, însă nu unul legat de bani.

"If they [H&M] would have asked me for permission to use my work, I would have said no. H&M sees value in my art to help sell their products, but sees no value in me or my work", a spus Williams. Cu alte cuvinte, arta lui nu are nimic de-a face cu mesajul celor de la H&M.

În urma acestor lucruri, H&M și-a schimbat declarația și a recunoscut că trebuia să acționeze diferit în cadrul acestei probleme.

"We should have acted differently in our approach to this matter. It was never our intention to set a precedent concerning public art or to influence the debate on the legality of street art".

Lucrurile sunt și aici dubioase. Jeff Gluck, avocatul lui Williams, a recunoscut că H&M nu-și va retrage procesul în urma declarației de mai sus, ba mai mult, cele notate au fost făcute publice înainte oricărei comunicări dintre brand și Williams.

Un reprezentant H&M ține însă să confirme retragerea procesului: "I can confirm 100% that we have dropped the suit against Williams. We are hopeful we can have a dialogue with the artist and his team in order to find a solution".

În ciuda acestor declarații, rămâne o problemă majoră - H&M vrea să-și îmbunătățească iar imaginea sau într-adevăr dorește să înțeleagă această problemă?

Și e penibil să creezi "affordable fashion for all", dar să nu faci niciun efort să înțelegi comunitățile care sunt afectate de deciziile tale, nu?

Artiștii nu sunt deloc mulțumiți de abordarea brand-ului și invită publicul la boicot, iar multe dintre magazinele H&M au fost deja vandalizate.

Rămâne să vedem dacă într-adevăr compania va înțelege ceva din toată această mișcare.

PS: Revok nu este la primul conflict de genul - în 2015, împreună cu Reyes și Steel, Revok l-a dat în judecată pe Roberto Cavalii.

Problema lor a fost că label-ul de casă italian a copiat design-ul muralului lor comun din San Francisco - Mission District, i-a schimbat câteva elemente și l-a folosit în creațiile sale sub semnătura proprie.

REVOK

În urma procesului, cei 3 artiști stradali au avut câștig de cauză.

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile