13 Reasons Why nouă nu ne place (și vreo două pentru care-l apreciem)

Iris Pintiuță

Urban Culture
325
Poster 13 Reasons Why. Foto: Imdb.com

13 Reasons Why e ultima fiță pe Internet. De când s-a lansat, a comasat peste 11 milioane de Tweet-uri, făcându-l cel mai popular serial al anului 2017. Pe 9GAG, am văzut cel puțin 30 de postări cu "Welcome to your tape," citat direct din ultima creație de succes semnată Netflix. Pe Instagram, Tumblr, Facebook - people just can't get enough. O singură întrebare avem și noi: de ce?

Ok, 13 Reasons Why pleacă de la o premiză interesantă. Hannah, elevă într-a 11a într-un liceu american, se sinucide și lasă în urmă niște casete pe care trebuie să le asculte toți cei care au rănit-o în vreun fel. Super creepy, vengeful și antrenant. Chiar dacă anumite episoade te fac să vrei să te zgârii pe față sau să numeri punctele de pe tavan, parcă nu-ți vine să-l lași că vrei să afli ce secrete ascunde fiecare casetă.

Din punctul ăsta de vedere, e super catchy. I'll give you that. Și mai sunt vreo două motive pentru care am reușit să ajugem la episodul 13, pe care o să ți le enumerăm în stilul caracteristic serialului.

Două motive pentru care da

Tom McCarthy, welcome to your tape. McCarthy este tipul din spatele Spotlight, filmul care a câștigat atât cel mai bun scenariu original, cât și cel mai bun film la Oscarurile de anul trecut. What else do you need to know about him? He's awesome, și asta se vede și-n 13 Reasons Why. Serialul se desfășoară pe două planuri, prezentul și perioadă anterioară sinuciderii lui Hannah, iar tranzițiile dintr-un timeline în altul sunt realizate extrem de mișto. Pay attention when you're watching (un element foarte clever care stabilește timelineul este o cicatrice în fruntea lui Clay, pe care o are doar în prezent). Mai mult, McCarthy reușește să scoată câteva momente pline din emoții de la actorii săi, un grup de tineri cu puțină experiență. Well done, Tom.

Soundtrack, this one's for you. Tot spun asta despre serialele noi pe care le-am văzut anul ăsta. Coloana sonoră Big Little Lies m-a impresionat teribil, și-ți recomand și ție s-o asculți, la birou, acasă, în metrou, oriunde. La fel, și soundtrack-ul 13 Reasons Why e plin de piese pe care o să le ții pe repeat o bună perioadă de timp. Cu o notă mai contemporană și indie, surprinde perfect acel teenage angst pe care-l are toată lumea în liceu.

Treișpe motive pentru care nu

Ok, ne place soundtrack-ul și ne place de Tom McCarthy, dar asta nu înseamnă că apreciem serialul as a whole. Din contră, noi am recomanda să nu-ți pierzi timpul cu el. Și avem chiar 13 motive cu care să justificăm asta.

1. Hannah e extrem de enervantă

Înțelegem, Hannah e în liceu, deci super selfish și moody. Cu toții am fost. Dar parcă motivele pentru care decide ea că viața nu merită trăită sunt prea trase de păr. Nu-ți convine, mută-te. Urlă. Fight back. Fă ceva. Asta se poate datora și unei diferențe culturale, sau de personalitate, pe care mi le asum. Într-adevăr, spre final, trece prin niște experiențe odioase, care ar putea duce la un răspuns extrem precum sinuciderea, dar asta ne aduce la motivul nr. 2.

2. Hannah e la fel sau poate mai de căcat decât prietenii ei

Din nou, Hannah... Hannah asistă la o crimă. Înțepenește și nu poate face pe moment nimic. Pot înțelege asta, it happens. Ce face după? Absolut nimic. Nu spune nimănui nimic. Ba mai mult, se bagă și ea în gura lupului, că atâta o duce pe ea capul. Which brings us to reason number 3.

3. Hannah ia niște decizii proaste pentru care nu merită niciun fel de simpatie

Ok, femeia știe clar că o persoană din anturajul ei e super periculoasă. Ce face? Se duce la el acasă. Rămâne acolo până pleacă toată lumea și ei doi rămân singuri. I'm sorry, dar în momentul în care știi că cineva e un rahat de om care trebuie băgat la pușcărie, nu te duci să bei singură cu el.

I mean...Ok

4. Motivul principal pentru care e Hannah supărată e ciudat

Un rahat de listă care ne spune că ea are cel mai mișto fund din toată școala. Ok, objectification and all that, not cool. Dar în loc să spună ceva, să facă ceva în legătură cu asta, ea nu zice nimic. Dacă ziceau că are cel mai nașpa cur, ce făcea?

5. Hannah se plânge că n-are pe nimeni, deși Clay moare în curu' ei și ea a mai și stat în trecut în orașul respectiv

Ok, uite ce nu înțeleg eu. Din moment ce Hannah se reîntoarce în orașul ăsta, cum de n-are niciun prieten de la grădiniță, din generală, whatever? Plus, pe Kat, prietena ei care se mută, de ce n-o sună? Chiar dacă nu e acolo, poate ea reușește s-o ajute. Ca să nu mai zic de Clay, care stă după ea non-stop, ea îi zice să plece (de vreo 5 ori) și tot ea plânge că de ce n-a rămas. Because other people have feelings as well, dude.

6. Clay Jensen e un dobitoc

Îmi pare rău de jignire, dar chiar e. Modul în care reacționează la tot ce zice Hannah, felul în care încearcă el să rezolve problema...nope. Not now, not ever.

Oh, Clay

7. Tărăgănează super mult

Sunt momente în care e la fel de engaging like watching paint dry.

8. Multe casete și episoade sunt bullshit

Ok, unele casete chiar conține motive substanțiale. Dar altele chiar nu-și au rostu'. Ți-a furat niște bilețele pentru că ai fost jegoasă. Ăsta e motiv??

9. Jessica e alcoolică, în cel mai dubios mod posibil

Alcoolismul la tineri este un subiect foarte sensibil, care ar trebui tratat în mai multe producții. E o realitate pe care de multe ori o ignorăm și o considerăm doar un phase. Cam așa sugerează și povestea Jessicăi, că ajungi să bei votcă dimineața, prânz și seara, în timp ce ești si suficient de sober să mergi la cheer practice, ca mai apoi să arunci toate rezervele și să-ți revii imediat. Doesn't work like that.

10. Glorifică sinuciderea

Serialul ăsta poate fi văzut ca un fel de Balena Albastră. În urma casetelor, Hannah este subiectul principal în școală, toată lumea vorbește și se gândește la ea. Te face să crezi că dacă te sinucizi, o să devii o legendă într-un fel. O actriță din Stranger Things chiar le-a atras atenția celor care au gânduri sinucigașe să nu se uite la serial, probabil tocmai din acest motiv. Really not ok.

... Come on, Hannah

11. Accidentul central e foarte neplauzibil și ar fi putut fi oprit, de Hannah

Hannah e în mijlocul tuturor rahaturilor, pentru că vrea să fie acolo. Vorbim de un orășel pe care poți să-l străbați la pas. Când cade un semn cu STOP, all hell breaks loose.... Really? Plus că Hannah era acolo și ar fi putut opri pe cineva să anunțe, sau dirija traficul, nu știu. Anything.

12. Hannah era populară, dar nu voia să fie

Oamenii chiar se bucurau când o vedeau, lumea voia să fie în preajma ei, dar ea era super negativistă. I mean...

13. Pe casete, Hannah nu sună ca o persoană care urmează să-și ia viața

Might just be me, dar casetele alea nu sună ca ceva pe care l-ar face cineva gata să se sinucidă. Un motiv complet subiectiv cu care poate nu vei fi de acord, pot înțelege asta.

În general, punctele forte ale serialului sunt reprezentate de poveștile celorlalți elevi. Fiecare dintre ei is going through some shit, și deși nu poți cuantifica durerea fiecăruia, sau compara una cu cealaltă, de multe ori povestea lui Hannah pare extrem de superficială. Again, fiecare este afectat de anumite lucruri în felul lui, și ce mie mi se pare bullshit poate distruge viața cuiva. Dar oricât de tare aș încerca, nu mă pot identifica cu Hannah. O pot face cu Justin, Jessica, Alex, chiar și Courtney. Dar nu cu Hannah.

Cam astea sunt motivele noastre...Tu ce părere ai? And if you did make it to the end of this article, welcome to your tape.