Local Records, label-ul care promovează muzica românescă electronică, se relansează și te invită la party pe teresă la MNAC

Ana Tepșanu

Nonprincess
Share
19
Tweet

În prezent, în Romania, sunt câteva label-uri electronice care scot pe vinil, destinate unei palete selecte și restrânse de artiști.

Existența lor, la fel ca și în cazul celor câteva cluburi la nivel național, este condiționată de vânzare și profit. În aceste condiții, este greu să contribui la dezvoltarea culturii, să dai atenția cuvenită producătorilor mici și să descoperi talente.

În tot acest peisaj autohton, LOCAL RECORDS, organizație non-profit, revine să facă asta, prin promovarea muzicii, nu prin vânzarea ei, într-un moment când nu există niciun alt label digital care să susțină pe oricine merită să o ia pe calea muzicii electronice.

Local Records se relansează sâmbătă, 30 septembrie, cu o petrecere susținută și găzduită de Muzeul Național de Artă Contemporană, în cadrul seriei de evenimente "Seri lejere la MNAC".

Intrarea este 16 lei și reprezintă accesul în expozițiile muzeului și la petrecerea de pe terasă. Muzeul poate fi vizitat până la ora 22:00. After party-ul se dă la Kran.

Local Records

Vom asculta artiștii care urmează să scoată următoarele două EP-uri - Saluna (Andrei Țîrcă) și Droict (Alex Brătianu), urmând ca primul dintre ele să se lanseze în ziua petrecerii.

Seara va fi completată de Minus (artist Local Records și Listen2Me) și Jijian.

Pentru a înțelege mai bine artiștii prezenți, dar și piața de muzică electronică din România, am stat de vorbă cu Saluna și Droict. Enjoy!

SALUNA

Cum ți se pare inițiativa Local Records și de ce crezi că piața din România are nevoie de așa ceva?

Cei de la Local se promovează că fiind "primul tău Label" și cred că li se potrivește de minune descrierea. Ei merg pe licența Common Creative, asta însemnând că piesele respective pot circulă liber pe internet și pot fi descărcate. Nu există butonul "Buy".

Pentru un artist debutant, mi se pare o variantă foarte bună, ținând cont că expunerea oferită de Local este foarte mare, având 7 ani de existență în spate. Oamenii ăstia rup din timpul lor liber pentru a ajuta niște necunoscuți practic, și chestia asta ar putea fi o încurajare și pentru alți oameni cu "flacără" din Ro.

Cum de ai ales să-ți scoți EP aici?

Țin minte că am luat prima oară legătura cu cineva de la Local pentru o cu totul altă treabă, și răspunsul a fost "Dar tu ai auzit de Local Records? Piesa ta este superbă, nu vrei să lansezi primul tău material la noi?". Asta se întâmpla acu' un an, când ideea de "release" era foarte îndepărtată de mine. Eram low-profile (încă sunt), cu o singură piesă urcată pe soundcloud. Evident că știam de ei și am fost onorat de propunere.

Saluna (Andrei Țîrcă) - foto by (c) Andra Aron

Cum vezi piața de muzică electronică din țara noastră în prezent?

Oferta muzicală pe partea electronică mi se pare surprinzător de variată în România. Există faimoasa scenă minimal, dar și proiecte electronice în formulă de band, artiști pe techno, experimental, synthpop, sau avant-garde. Chiar dacă nu prea mai merg la party-uri these days, sunt conectat la tot ce mișcă p'aici și mă bucur să văd dinamism.

Ce așteptări crezi că are publicul de la acest gen și ce așteptări ai tu de la public?

Poate ar fi interesant de văzut mai multe synthuri pe scena locală în loc de chitări. Nu știu dacă este neapărat așteptarea publicului, dar este cumva o dorință de-ale mele. Mi se pare important blend-ul muzical; să încerci și să combini lucruri din zone diferite.

De exemplu, Mount Kimbie au venit în 2009 cu un sound cu totul și cu totul nou pentru cluburile londoneze. Iar apoi, următorul album, din 2013, a fost compus și gândit pentru a susține concerte full band (cu bass, tobe, chitări), direcția nemaifiind club-oriented. La noi poate că este nevoie de mai mult curaj pentru artiști, și flexibilitate mai mare pentru public.

Saluna (Andrei Țîrcă) - foto by (c) Andra Aron

Spune-mi 3 oameni din contextul românesc al muzicii eletronice care te inspiră sau pe care-i respecți.

Șerb, Karpov Not Kasparov, Romansoff.

Ce vom ascultă pe 30 septembrie la MNAC?

Pe 30 septembrie îmi lansez primul EP intitulat "Pieces", în cadrul relansării Local Records. Voi avea un DJ set pe direcția nostalgic techno/minimal synth/ idm, și voi împarți pupitrul cu Minus, Droict și Alexandru Jijian.

Saluna (Andrei Țîrcă) - foto by (c) Andra Aron

DROICT

Cum ți se pare inițiativa Local Records și de ce crezi că piața din România are nevoie de așa ceva?

Cred că Local Records a fost singura platformă de promovare care într-un mod suprinzator a promovat cu succes diversitatea producătorilor independenți, fără să respecte una din cele două reguli de bază ale jocului, și anume fie să se axeze pe un singur subgen al muzicii electronice, fie să fie construită în jurul esteticii unui artist sau grupări de artiști.

Am crezut, după ultimul material lansat anul trecut, când Local a făcut o pauză, că această platformă s-a pierdut, și odată cu ea cel mai important canal de promovare pentru toți cei care experimentează în zonă muzicii electronice, fără să fie dedicați unei formule sau unui gen.

În absența acestui canal, al blogurilor dedicate muzicii electronice (care și ele s-au împuținat până la dispariție), părticica de scenă electronică care aducea diversitate locală ar fi intrat în zona crepusculara.

Revenirea Local înseamnă că diversitatea va fi în continuare vizibilă, cât și pentru cine va fi. Eu sper că mult timp, diversitatea e bună.

Droict (Alex Brătianu)

Cum de ai ales să-ți scoți EP aici?

Practic nu eu am ales, nici la primul album din 2013, nici acum, ci Local Records m-a ales pe mine. Ca bedroom producer am fost mereu low profile, mulțumindu-mă să arăt piesele cîtorva prieteni și ocazional unor producători, fără să trimit vreodată ceva unei case de discuri.

Șerban și Ioana, doi dintre cei trei fondatori ai Local Records (al treilea e Bogdan), au ascultat piesele mele, le-au plăcut și mi-au propus atunci și acum să scot la ei. M-am bucurat că mai este cineva pe aceleași frecvențe cu mine, și am acceptat invitația că pe un dar.

Cum vezi piața de muzică electronică din țara noastră în prezent?

Oho, întrebarea asta este subiect de teză de doctorat și nu avem aici spațiul și timpul să o desfășurăm, așa că o să încerc să fiu scurt.

Cel mai bun răspuns ar fi să iei like-urile adunate de Sunrise/Sunwaves, The Mission, Waha, Rokolectiv Festival, Outernational Days, Sâmbătă Sonoră, Sistem că pe Ferentari, Discotecă, și evenimentele și promoterii din zonă queer, care au căpătat un bun momentum, să le pui într-un Excel și să faci niște grafice pie.

Să numeri mental pe degetele de la o mână și jumătate toate festivalurile dedicate pe care le știi (cum sunt cele de mai sus) și să iei în considerare gradul de attending la fiecare.

Este un mainstream de rominimal cu distribuire exclusiv online (+vinil pentru cunoscători) care a acaparat aproape toată piață și marea majoritate a producătorilor, a standardizat scena și a devenit standard în așa măsură încât a corupt chiar și înțelegerea techno-ului ca gen (dovadă denumirea de romanian techno care i se aplică, deși vorbim de house).

Mai este un mainstream de import promovat de marile festivaluri, bazat pe superstar DJ's și acts, și în rest sunt cei care au înțeles că dincolo de aceste ziduri sonice la care suntem expuși există producători și zone muzicale din zone care se definesc în opoziție cu tradiția occidentală, deși unele vin de acolo.

Aici mă gândesc la Rokolectiv Festival, care a adus mereu acturi care explorează fabulos dincolo de genurile consacrate, sau la Outernational Days, care promovează în special hibridizările dintre culturi muzicale non-western și cultură vestică, cu rezultate incredibile ca sound și atmosferă.

Sau la cele orientate local, cum sunt Sistem că pe Ferentari și Discoteca, delicioase experimente sociale care au abordat și promovat fix zone tabu sau fierbinți ale identității noastre naționale: manelele (puse în imediată vecinătate a muzicii electronice) și perioadă comunistă.

Singurii care au reușit să dea un aer occidental dezirabil pentru cei mulți sunt cei care au promovat standardul rominimal: digestibil, bun pentru party-uri, fără problematizări, ușor naționalist, ușor homofob, soundtrack-ul perfect pentru sesiuni lungi de escapism.

Scenele marginale sunt mult mai mici, însă cu un grad de coeziune mult mai mare, cu o estetică mult mai informată și mai bine definită, și cu o bună doză de activism social. Ăsta este un lucru excepțional. La nivel de evenimente, în București piața este foarte densă, se întâmplă multe și foarte diverse lucruri; numai luna aceasta sunt câte 3-4 event-uri pe seară.

Droict (Alex Brătianu)

Ce așteptări crezi că are publicul de la acest gen și ce așteptări ai tu de la public?

Publicul de azi este rafinat, plimbat și extrem de informat; cred că uneori cei care stau în față DJ-ilor știu cel puțin la fel de multă muzică ca și ei, dacă nu mai multă. Dacă iei în considerare că pe scenă ai oameni care vin să te vadă azi după ce s-au întors ieri de la Berlin, asta e o provocare pentru oricine.

În cazul event-ului de lansare al Local, o să fie în principal publicul serilor MNAC, care cred că e bine descris de ce am spus înainte, și pentru care cred că e important un soundtrack nu neapărat de party, ci divers, și-nu știu de ce-discret.

Așteptările mele sunt ca din când în când o mână de oameni din acest public să între pe frecvență cu ce o să pun eu, și să ne dăm împreună pe muzică.

Spune-mi 3 oameni din contextul românesc al muzicii electronice care te inspiră sau pe care-i respecți.

Sunt mult mai mult decât trei. Dar, în ordine aleatorie o să îi numesc pe: Ion Dumitrescu, omul din spatele Future Nuggets, P-Balans, Ion din Dorobanți, Raze de Soare, Steaua de Mare, Utopus, Delusion Men, etc.

Traseul lui, abandonarea zonei critice în favoarea imersării în diverse scene, complexitatea abordărilor, implicarea în proiecte care merg de la techno obscur la hibridizări între manele, rock mindblowing. Cine va scrie o istorie a muzicii electronice a acestei perioade va trebui să îi dedice multe pagini.

Apoi, din zona producătorilor mi-ar plăcea să-l pot cita pe Cosmin TRG, cu al său Fizic, este un techno master, doar că reușita lui a venit la Berlin, nu aici. Paula Dunker (FLUID), Alex Bala (Plurabelle), Borusiade, tot music tankul Corp.

Un loc aparte au curatorii, cei care trec dincolo de monolitul mainstream ca să sape adânc și departe și să aducă înapoi câte ceva din bogăția de sound-uri care ar rămâne altfel forever unheard: Aleksa Alaska - un exemplu extraordinar de curatoriat narativ, care pe baza unor mixuri postate pe pagina proprie a ajuns să facă podcasturi pentru bloguri dedicate din afară și să fie invitată în toată Europa să pună muzică, fără fie neapărat DJ.

Droict (Alex Brătianu)

Ce vom pe 30 septembrie la MNAC?

Vom asculta piese făcute de mine, într-o lungă perioadă, unele publicate, unele care urmează să apară pe noul EP, și altele care nu vor fi niciodată publicate. O să fie un fel de roller coaster, cu intervenții live, asamblat din bucăți care au aerul acesta bucureștean, imperfect, surprinzător, pe alocuri enervant și obsedant, tensionat și relaxat în același timp, pe care îl iubești sau îl urăști.

Party-urile se vor desfășura după următorul program:

MNAC:

19:00 Jijian - Soundcloud/alexandrujijian

21:00 Minus - Soundcloud/minusro

22:00 Saluna - Soundcloud/salunaa

24-02: Droict Soundcloud/droict

Capacitatea spaţiului este limitată la 200 de persoane, aşa că este recomandat să veniţi devreme. Accesul în clădire se face până la ora 23:00.

Accesul cu automobilul se face pe poarta A1 (intrarea de la Senat), iar ieșirea se face pe la fosta intrare la muzeu. Accesul pietonal rămâne neschimbat.

KRAN:

2 am - Jijian

4 am - Droict

6 am - Saluna

PS: Producătorii sunt încurajați să trimită muzica lor (sub forma de arhivă urcată pe web) pe adresa music@localrec.ro.

Muzica LOCAL RECORDS este licențiată Creative Commons. Asta înseamnă că piesele pot fi descărcate de pe Localrec.ro, sharuite, samplate, remixate și folosite în proiecte de orice fel, evitând hățișul drepturilor de autor.

Ca să circule, ca să se știe, ca să contribuie la cultură. Ocolind aspectele comerciale și încercând să producă muzică numai din fonduri proprii sau donații, label-ul încearcă să evite tentația muzicii "populare" și să păstreze o anumită calitate.

Sursa: Noizz.ro

Topic-uri

local records label muzica electronica mnac
Arată comentariile

NOIZZ URBAN BY FANTA

Vezi și

Extinde