Mark Zuckerberg pare a fi un robot. O nouă zi de audieri și răspunsuri care ne fac să renunțăm la Facebook

Ana Tepșanu

Nonprincess
Share
306
Tweet

Cambridge Analytica, scandalul prin care datele a peste 87 de milioane de oameni au fost luate de la Facebook și folosite în scopuri care au influențat atât alegerile din America, cât și Brexit-ul, l-au adus pe Mark Zuckerberg, CEO Facebook, în fața guvernului american.

Ieri, Zuck a vorbit cu 44 de membri ai senatului și a răspuns întrebărilor dure și foarte directe ale acestora.

Iar când spun răspuns, mă refer la faptul că a avut grijă să repete niște fraze standard, indiferent de întrebarea care îi era pusă, sau să evite cu brio răspunsuri simple, la care ar fi fost necesar doar un DA sau NU.

Mark

Personal, interogatoriul lui Mark nu m-a făcut deloc să am mai multă încredere în Facebook, ba chiar să mă gândesc și mai mult la cum suntem manipulați, vânduți și folosiți în cadrul unor interese de care habar n-avem.

Urmărindu-l pe Zuckerberg am ajuns să am mai multă încredere în teoriile conspiraționiste decât în el.

Apropo de asta - ieri, într-o pauză din cadrul întâlnirii, Mark și-a lăsat deschis caietul cu notițe, iar jurnaliștii n-au stat deloc la discuții și l-au fotografiat.

Atât te întreb - emoțiile și neatenția sau un gest calculat din partea CEO-ului Facebook?

Astăzi, Mark a avut parte de o nouă zi de audieri, de data asta în Camera Reprezentanţilor din SUA și mi-a demonstrat (deși nu cred că doar mie), că este un robot. Bine, poate nu chiar robot, dar cel puțin un om robotic, calculat și pregătit intens să devieze chiar și cele mai aspre și incisive întrebări.

Nu trădează nicio emoție aparentă, deși se poate observa cu ușurință că este crispat și antrenat să răspundă într-un anumit fel. "He doesn't break", cum ar zice americanii și, in the end, de ce ar face-o?

Este fascinant de urmărit interacțiunea lui cu toate întrebările care-i sunt puse și cum reușește să devieze chiar și de la cele mai simple întrebări.

Mark e un mecanism bine sudat, neobosit în repetarea unor lucruri (parca te spală pe creier să-l asculți de două ori timp de 4-5 ore) și pare complet fals.

Mark

Deși Facebook rămâne o platformă mișto, care aduce oamenii împreună, așa cum susține și el, credibilitatea acesteia îmi ridică mari semne de întrebare și nu atât faptul că stochează date, cât modul în care se folosește de ele, fără ca noi să știm, pentru a-și urmări propriul interes.

În interogatoriul de astăzi, Zuckerberg a avut grijă să spună iar frazele cheie - voi reveni cu amănunte despre asta, utilizatorii dețin controlul suprem al lucrurilor pe care le postează pe rețeaua socială (deși nu și a datelor private, lucru pe care nu l-a spus), iar Facebook nu vinde date, ci doar le plasează corect pentru a-i ajuta pe cei care cumpără ad-uri.

Tot acum, Mark nu a reușit să răspundă la întrebări pe care orice CEO ar trebui să le știe - nu știe numărul de aplicații cărora trebuie să le facă audit, nu știe ce este un shadow profile, nu știe numele companiilor care încă dețin datele de la Cambridge Analytica, nu știe dacă oamenii de la Facebook responsabili pentru aceste probleme au fost dați afară sau tipurile de informații pe care compania sa le stochează.

Ce am aflat însă astăzi este că Mark a recunoscut că este unul dintre cei 87 de milioane de oameni afectați de Cambridge Analytica.

Mark a recunoscut și faptul că are o obligație morală de a conduce o platformă care protejează democrația, însă discuția s-a întrerupt atunci când a fost întrebat dacă este dispus să-și schimbe modelul de business pentru a proteja intimitatea oamenilor. La întrebarea asta, Mark-robotul a răspuns: "I’m not sure what that means".

Tu, utilizatorul, ai opțiunea de a-ți downloada datele pe care Facebook le deține despre tine și chiar te invit s-o faci, să vezi cam cât de dubioasă este treaba.

Întrebat dacă FB mai deține și alte date în afară de cele care apar utilizatorului în download, Mark a spus că el crede că toate informațiile sunt în acel dosar.

Problema este însă că FB te poate targeta prin ad-uri chiar și după ce îți închizi contul, alături de faptul că FB te poate urmări chiar și atunci când nu ești logat.

La toate astea, Mark a răspuns vag și pe lângă subiect, explicând încă o dată că utilizatorul deține controlul total asupra celor postate și că el alege să pună lucruri pe FB, din proprie inițiativă.

Zuck a fost întrebat și dacă FB ar mai exista dacă nu ar mai avea posibilitatea de a colecta și vinde date. El a răspuns încă o dată cu placa prin care zice că FB nu vine date, dar, practic, a recunoscut că FB n-ar mai fi aici, acum, fără această funcție.

Jan Schakowsky, un democrat din Illinois, a avut grijă să-i citească lui Mark o listă luuuungăăăă de scuze pe care le-a tot spus încă de când nu exista FB și învăța la Harvard. Jan a concluzionat rapid că toate astea sunt dovezi clare că FB n-ar trebui să se reglementeze singur.

Mark

Un alt senator a avut un punct de vedere foarte bun și a spus că FB nu este obligată să plătească nicio amendă, așa că șansele să continue cu acest comportament sunt mari.

În discuțiile din cele 2 zile, Mark nu a spus niciodată că este de acord cu reglementările, ci doar că trebuie purtate discuții pe seama lor și că nu este impotriva lor.

Au fost mai multe discuții lansate pe seama ad-urilor care vând opioide și de ce nu sunt date jos, iar Zuck a răspuns cum FB va deveni mai proactivă în acest sens, dar și despre cum CEO-ul nu consideră a avea o companie tech și nu una de media, deși majoritatea oamenilor își iau știrile de pe rețeaua socială.

Audierea s-a încheiat și foarte multe întrebări au rămas fără răspunsuri clare, dar dacă este să citim printre rânduri, e clar că FB ar trebui reglementată și că are nevoie de transparență și claritate în ceea ce privește datele persoanelor pe care le colectează.

Din păcate, Facebook își câștigă existența în baza acestor date, iar orice modificare de business ar aduce pagube celor care plasează ad-uri și implicit companiei.

Facebook este mișto, dar poate avea consecințe directe asupra vieții tale, fără ca tu măcar să știi despre asta.

Este alegerea noastră să avem în continuare FB, dar cred că avem o obligație de a ne proteja datele, la fel cum are și rețeaua socială. Abia aștept să văd direcția în care se va duce Mark și câte din cele promise de el se vor pune în aplicare.

Topic-uri

Mark Zuckerberg audieri SUA congres facebook robot
Arată comentariile

NOIZZ URBAN BY FANTA

Vezi și

Extinde