Nicoleta Chirică și Iutta - brandul pe care l-a creat pentru a ne aduce aminte de cine suntem cu adevărat

Ana Tepșanu

Nonprincess
Share
Tweet

Brand-urile românești care merită să fie aduse în atenția noastră au nevoie de povești și au nevoie să fie ancorate în valori în care să credem și pe care să vrem să le ducem mai departe.

Iutta este un astfel de brand și nu ar fi existat fără fondatoarea lui, Nicoleta Chirică. Prin creațiile sale, ea își propune să ne reconecteze la rădăcinile noastre prin ceea ce purtăm.

Nicoleta este un om fascinant și discuția pe care am avut-o cu ea m-a purtat de la business, la dor, la arta de a crede în frumos și arta de a genera produse de calitate, cu personalitate.

Te invit să citești interviul de mai jos și să descoperi cum pasiunea pe care o ai și în care crezi te poate determina să faci lucruri memorabile:

Nicoleta

Nicoleta, cum te-ai descrie în cel mai sincer mod posibil?

Am învățat că atunci când descriem ceva, îi luăm din farmec. La fel ca și dorul, care nu poate fi explicat prin cuvintele din alte limbi, ci doar simțit. O parte din munca mea aici este Iutta. E un mod în care am ales să mă exprim.

Ai terminat cibernetica (ai făcut un MBA) și te-ai reorientat către design - când și cum ai hotărât să-ți schimbi domeniul?

Simțeam că este nevoie să valorific autenticul din mine, și din ceilalți într-un fel, să ne reconectăm la rădăcinile noastre prin ceea ce purtăm.

După ani de studii economice și un job în domeniul telecomunicațiilor, mi-am dat seama că aveam o latură creativă pe care nu o explorasem suficient.

Primele încercări au fost în joacă, într-o zi pur și simplu m-am trezit făcând tipare și apoi chiar genți cu bucăți de piele pe care le-am ales dintr-o legătorie de artă.

Am renunțat în cele din urmă la corporație și am început să studiez la o școală de design și am făcut trecerea la industria creativă, axându-mă pe accesorii cu motive tradiționale brodate, care acum poartă numele de Iutta.

Iutta

Cum împaci firea ta creativă cu cea practică în business-ul pe care-l ai?

Experiența anterioară s-a dovedit foarte utilă pe parcurs, pentru că nu poți conduce un business doar prin creație; trebuie să poți să-ți organizezi timpul cu disciplină și perseverență și să lucrezi eficient, pentru rezultate pe termen lung.

Deși creația mă atrage foarte tare și-mi dă o mare satisfacție, trebuie să echilibrez balanța și cu o abordare pragmatică, care de multe ori mi-o cer situațiile de zi cu zi.

Nimeni nu te poate pregăti mai bine decât practica, așa că învăț în fiecare zi să fiu flexibilă și să găsesc mereu resurse pentru provocările care-mi ies în cale. Cu puțină creativitate, ele pot deveni oportunități.

Iutta
Iutta

Ce înseamnă Iutta și cum (și de ce) ai ales acest nume?

Fiecare geantă, accesoriu sau pereche de pantofi Iutta are în spate o poveste și o semnificație. Numele brandului, în schimb, l-am ales pentru a-i crea, împreună cu purtătoarele de dor, un înțeles.

Pe zi ce trece, Iutta are un sens cât mai complex, fie că e iubirea pentru românesc, bucuria de a purta o geantă-talisman sau dorul de casă.

Știu că tatăl tău este sculptor - cum te-a influențat acest lucru în copilărie și apoi în viața de adult-creativ?

Tatăl meu a fost printre primele mele surse de inspirație. Am crescut înconjurată de frumos și am văzut de mică ce înseamnă pentru un om să facă un lucru cu pasiune.

Eram fascinată de formele care luau naștere prin sculptat și curioasă de semnele pe care le vedeam în creațiile lui.

Acum am păstrat același interes, dar el nu mai rămâne la stadiu de cercetare. Simbolurile sunt reinterpretate și transformate în genți, pantofi și accesorii cu motive brodate în piele.

Iutta

Spune-mi despre prima geantă pe care ai creat-o:

Prima mea geantă a fost un experiment, unde am îmbinat diverse bucăți de piele luate de la legătorie de artă, pe care le-am dus mai apoi la cineva care le-a cusut. A fost pe departe perfectă, însă m-a ambiționat să învăț mai multe despre proces.

Te axezi pe ideea de dor - de unde vine dorul și de ce ți-e dor?

Dintotdeauna am considerat dorul ca pe o trăire autentică, profundă, care devine cu atât mai puternică atunci când este asociată cu moștenirea străveche a poporului nostru, unde are înțelesuri ancestrale. Este unic, specific românesc, și e plin de povești. Te conectează cu cele mai pure sentimente și cu rădăcinile tale.

O cititoare ne-a spus că "ne faceți să iubim dorul, deși implică o absență" și cred că această frază surprinde foarte bine ce facem la Iutta. Personal, îmi este dor de acasă, de Moldova și cred că pentru noi toți dorul de casă e cel mai arzător.

Iutta

Ai ales motivele tradiționale să fie reprezentative pentru creațiile tale - de ce?

Pentru că simbolurile mă inspiră. Sunt fascinată de semnificația lor și cred că ascund într-un mod subtil o mulțime de emoții și înțelegeri. Și asta este ceea ce îmi doresc să simtă fiecare purtătoare de dor atunci când alege Iutta.

Cum iau naștere produsele Iutta - povestește-mi puțin despre atelier - cine lucrează aici, câți oameni sunt?

De aproape doi ani avem propriul nostru atelier de genți și accesorii, unde lucrează 7 meșteșugari minunați care-și duc tainele meseriei mai departe. În acest atelier iau naștere produsele Iutta, care sunt lucrate individual, pentru că nu producem în serie.

Acum am reușit să deschidem și atelierul de pantofi, iar asta e o mare bucurie pentru că avem mai multă independență creativă și mai mare control asupra rezultatului final.

Toți fac parte dintr-o mare familie, sunt tare mândri de munca lor și se bucură de fiecare dată când văd produsele Iutta purtate în oraș.

Iutta

Știu că produsele sunt lucrate manual - cât durează realizarea lor și cât produceți pe lună?

În funcție de caracteristicile produsului proiectat, el se poate realiza într-un termen de 5-12 zile. Trecerea de la design la execuție e foarte importantă și în acest proces se implică mai mulți meșteri cu specializări diferite.

Preluăm și cereri de personalizare, dar în acest caz procesul este mai lung.

Avem o capacitate de producție de 200-300 de produse pe lună, un volum care crește în preajma ocaziilor importante, pentru că Iutta este un cadou foarte apreciat.

Iutta

Cum ai reușit să crești acest brand - și cât de mult sau puțin te-a ajutat piața din România în acest sens?

În urmă cu cinci ani am simțit că lumea își dorește reîntoarcerea la origini, la valorile românești autentice, departe de acea cultură de consum în masă. Tocmai de aceea în momentul apariției Iutta publicul a fost foarte receptiv și este în continuare.

Brandul a fost crescut prin multă perseverență și dedicare. Am investit mult timp în marketing și comunicare, am participat la evenimente, festivaluri, expoziții naționale și internaționale, am făcut colaborări cu alte branduri și artiști locali și am construit un model de business la care să contribuie toate aceste activități. În plus, ne bucurăm de susținerea comunității purtătoarelor de dor, care duc povestea noastră mai departe.

Iutta împlinește 5 ani și pregătești noua colecție - Dor Regal - ce-mi poți spune despre această colecție - unde ți-ai găsit inspirația și ce ți-ai propus prin realizarea acesteia?

Chiar acum ne aflăm în toiul pregătirilor pentru lansarea ultimei colecții, Dor Regal. Această colecție înseamnă în același timp o reîntoarcere la origini, dar și o evoluție. Am preluat motive baroque din prima colecție Spirit Eflorescent și le-am adaptat prin noi forme și culori aparte.

Ceea ce mi-am propus prin realizarea acesteia este să aducem un omagiu începuturilor Iutta, iar purtătoarele să se simtă cu adevărat speciale atunci când poartă eleganța simbolurilor regale.

Iutta

Și pentru că tot vorbim de aniversare - care sunt realizările majore care ți-au rămas la suflet în acești 5 ani?

Bineînțeles, prima lansare are un loc special în sufletul meu și gândul la ea mă emoționează mereu. Apoi campania Dor de Românesc este o realizare majoră pentru mine deoarece a pus dorurile noastre, ale tuturor, pe hartă, și rămâne una dintre cele mai populare colecții.

De asemenea, colaborările cu brandul îndrăgit Guban sau campania Activia InSync la care am fost invitată să particip ca ambasador sunt pe lista mea.

Un moment special este și apariția genții Silver Spoon în filmul cu același nume regizat de Mick Davis, care a participat și la Cannes.

Prețuiesc mult și nominalizările pentru Cel mai promițător brand românesc, iar premiile Artizanul Anului de la Revista Atelierul și Business Woman of the Year de la New Money ocupă și ele un loc important printre realizări.

Iutta

Vorbește-mi puțin și despre momentele dificile pe care le-ai întâmpinat în acești 5 ani:

La nivel de piață de desfacere aș putea spune că, deși motivele brodate sunt foarte apreciate, încă se observă o oarecare reținere în rândul românilor la tot ceea ce este nou, iar aici mă refer la forme atipice sau culori aparte.

În timp, am învățat să văd provocările ca pe oportunități și chiar dacă drumul antreprenoriatului este presărat cu încercări legate de resurse, formalități și multe altele, aleg să văd frumusețea drumului.

Cinci ani mai târziu observ că toate obstacolele care mi-au stat în cale m-au ajutat și au fost de fapt multe învățături.

Ce te inspiră, cum creezi, cum îți vin ideile?

Pe lângă simbolurile și motivele tradiționale care sunt la baza colecțiilor, mă inspiră oamenii. Cred că oamenii sunt o sursă infinită de idei și îmi place să le aflu povestea. Totodată, și experiențele și locurile noi își lasă amprenta asupra mea. E important să ne lăsăm surprinși la tot pasul.

Iutta

Poți să-mi descrii publicul Iutta?

Femeia Iutta este o femeia autentică care se identifică cu rădăcinile românești. Ea simte mândrie atunci când poartă creațiile Iutta și are mereu în suflet emoție și bucurie.

Vrei să te lansezi și internațional - povestește-mi puțin despre planurile tale legate de asta:

Am făcut deja primii pași prin participarea la târguri în Milano, Bruxelles, Tokyo sau Londra, unde am fost primite cu mare interes.

Există și un site internațional, www.iutta.com, care este exclusiv dedicat publicului din afară. Așadar, odată stabilizat brandul în țară, ne putem gândi la scalarea lui și pe alte piețe.

Iutta

Ce ți-ar plăcea ca oamenii să înțeleagă din brandul tău?

Că puterea vine din noi, din rădăcinile noastre, așa că e bine să ne cunoaștem, să ne regăsim și să ne aducem aminte de cine suntem cu adevărat.

Iutta

Topic-uri

nicoleta chirica iutta brand genti
Arată comentariile

NOIZZ URBAN BY FANTA

Vezi și

Extinde