Ce scrie presa internațională despre România, după lansarea Horror-ului „The Nun”

Share
66
Tweet
Colaj: The Nun - România Foto: Warner Bros. Pictures, via cinema.nerdplanet.it | 1zoom.me

Toată planeta e cu ochii pe România zilele astea, mulțumită noului capitol din Universul Cinematografic The Conjuring. Indiferent dacă le-a plăcut sau nu filmul, toți cinefilii și criticii au ajuns să vorbească despre țara noastră (fie și numai în treacăt).

„Călugărița: Misterul de la Mănăstire” e departe de a fi un Horror bun, să ne-nțelegem din start. E un festival previzibil de „jump scare”-uri cu poveste subțirică și personaje unidimensionale, o mare dezamăgire prin comparație cu filmele regizate de James Wan în aceeași franciză. Poți citi aici o recenzie completă, pentru o imagine de ansamblu mai clară.

Chiar și în condițiile astea, „The Nun” e un excelent ambasador al României în lume. Nu doar că Horror-ul e filmat la noi în țară, dar acțiunea lui chiar se petrece în Transilvania anului 1952, la blestemata mănăstire Cârța. Așa se face că milioane de cinefili din întreaga lume văd zilele astea pe marele ecran cadre din Castelul Corvinilor, fortul Mogoșoaia, Castelul Bethlen din Criș și alte locuri înfricoșătoare din România. Uită-te și tu prin ce boom a trecut keyword-ul „România” pe Google pe 7 septembrie, adică fix data premierei mondiale a lui „The Nun”:

Foto: Google Trends

Lumea, în general, nu-i tocmai încântată de film. „The Nun” are momentan 6,1 pe IMDb (dar mă aștept să mai scadă), 29% pe Rotten Tomatoes și 51% pe Metacritic. Dar nu asta ne interesează pe noi, ci faptul că România e menționată în absolut toate recenziile, comentariile și tweet-urile legate de film. Nu întotdeauna într-un context plăcut, e adevărat. Hai să vedem concret ce scrie presa internațională despre țara noastră, după premiera de vineri a „Călugăriței”.

RollingStone apreciază peisajul transilvănean ilustrat în film, recunoscând că atmosfera era ideală pentru un nou capitol memorabil în universul ăsta cinematografic: „Inițial, senzația crescândă de amenințare și utilizarea evocatoare a cadrului românesc (cu multe peisaje stâncoase, montane și imagini de rău augur cu cerul) de către regizorul Corin Hardy lasă impresia unei reveniri binevenite la originalul lui Wan”.

Foto: Screenshot thehindu.com

Neil Soans de la Times of India se întreabă de ce naiba ar alege un străin să se mute permanent în România: „Combinat cu un umor care rareori amuză, livrat de un francez-canadian care e inexplicabil stabilit în România, tonul filmului e compromis”. Ce-i drept, în 2018 nu mai e chiar așa SF, dar filmul se petrece tocmai în 1952. Pe bune, ce străin venea atunci la noi și-și zicea: „Țara asta are tot ce-mi trebuie. Renunț la Canada pentru paradisul ăsta”?

Geekșii de la ScreenRant chiar au făcut săpături pe Wikipedia ca să-și informeze cititorii despre culisele filmului. Găsim pe site-ul lor o scurtă istorie a Abației Cârța din Țara Făgărașului și povestea celebrei crime deghizate în exorcizare din Tanacu, județul Vaslui, când o măicuță bănuită a fi posedată a fost torturată pe o cruce timp de trei zile, lăsată fără apă și fără mâncare. ScreenRant bănuiește că acest caz a inspirat povestea călugăriței demonice Valak.

Common Sense Media nu are mai nimic bun de zis despre film. Excepție fac tocmai locațiile românești alese, care le-au amintit criticilor de niște titluri clasice ale genului Horror: „Primele imagini cu încăperi slab iluminate din Vatican [n.r. filmate în Palatul Parlamentului] și primele cadre cu abația bântuită amintesc de chillere atmosferice precum The Exorcist sau The Orphanage”.

Canadienii de la GlobalNews au stat și ei cu sufletul la gură câtă vreme camera de filmat se plimba de-a lungul culoarelor întunecate ale Castelului Corvinilor: „În abația antică sunt multe colțuri învăluite în umbră și holuri lungi pe care nu le poți străbate cu privirea, iar până la urmă asta îți grăbește bătăile inimii”.

Criticul de la The Guardian urăște atât de mult filmul, încât nu a considerat că recenzia merită mai mult de cinci paragrafe. Totuși, și-a făcut timp să le amintească cititorilor de ce le sună atât de cunoscut numele țării noastre: „Îngrozitorul suicid al unei călugărițe în România, în inima ținutului lui Dracula, îngrijorează grav Vaticanul”.

Astea sunt doar câteva exemple. Serios, nicio recenzie la „The Nun” nu omite țara noastră din text. Asta și pentru că e menționată în sinopsisul oficial, iar plasarea în spațiu nu poate fi trecută cu vederea atunci când diseci un film în calitate de critic.

Ceea ce m-a uimit e faptul că în niciun articol nu am găsit vreun asterisc, vreo paranteză care să explice unde naiba se află această Românie pe harta lumii. Mă așteptam să întâlnesc peste tot citatul „[...] o abație din România, țărișoară amărâtă din Estul Europei”, dar n-a fost cazul.

Ce zici, e filmul ăsta un ambasador bun pentru țara noastră sau, din contră, ne face de căcat portretizându-ne ca pe niște țărani superstițioși care flegmează pe jos când aud de Necurat?

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile