CFR sfidează timpul: trenurile din România au avut întârzieri de 4 ani jumate’ într-un singur an

Share
85
Tweet
Nu mai vine trenul Foto: Unsplash.com/Maksym Kaharlytskyi

Știi care-i partea cea mai tristă? În statisticile astea nu intră decât 30 de gări din totalul de 200 capăt de linie.

Scrolluiesc eu liniștit prin Reddit, când deodată văd titlul: „Intarzie trenurile in Romania? 365 de zile, 30 de gari, 2.393.921 minute de intarziere”. Postarea îi aparține userului countrylicious, care e creatorul MyTrain.ro, un site prin care poți consulta mersul trenurilor ca să-ți planifici o călătorie în țară. Lansată în ianuarie 2017, aplicația oferă informații complete despre sosirile și plecările trenurilor din toate gările noastre, dar oferă și un bonus: monitorizează întârzierile trenurilor CFR în ultimele 365 de zile.

Stereotipul trenului românesc Foto: Coco13cos | commons.wikimedia.org/wiki/File:CFR_Calatori_LE3400.jpg

De pe site-ul ăsta aflăm că, în ultimul an, trenurile din România au întârziat în total 2.393.921 minute, adică 1.662 zile. Adică 4,5 ani. Deci CFR a reușit performanța uluitoare de a întârzia 4 ani jumate’ într-un singur an. Și știi care-i partea cea mai tristă? Statisticile NU sunt complete.

Deocamdată, MyTrain.ro nu monitorizează decât întârzierile din 30 de gări românești - cele mai importante 30, după cum spune creatorul site-ului: „Calculul se face doar în respectivele gări. Deci, dacă trenul pleacă din Bucurețti cu 120 de minute de întârziere și ajunge în Timișoara cu doar 5 minute întârziere (printr-o minune își ia zborul între Craiova și Caransebeș și recuperează cele 115 minute), iau în calcul doar cele 5 minute de întârziere la sosirea în Timișoara. Așadar, cele 2,4 milioane de minute întârziere provin exclusiv din sosirile trenurilor în cele 30 de gări”.

Păi, asta înseamnă că situația per total e infinit mai nasoală. CFR estimase că trenurile lor au întârziat 8 ani jumate’ în 2017, dar redditorul countrylicious nu-i crede pe cuvânt: „Având în vedere că există aproximativ 200 de gări capăt de linie (de unde trenurile nu își mai continuă traseul) și un total de aproape 2000 de gări, tind să cred că estimarea CFR [...] este optimistă”. Ridicol de optimistă, chiar.

Dacă presupunem că și în celelalte 170 de gări capăt de linie au întârziat trenurile la fel de mult, totalul ajunge undeva pe la 30 de ani întârziere. Într-un singur an. Gândește-te un pic la treaba asta și pune-o în contrast cu faptul că japonezii le cer scuze public pasagerilor chiar și atunci când trenul pleacă cu 20 de secunde mai devreme. Chiar dacă nimeni nu a rămas în urmă pe peron din cauza asta.

Creatorul site-ului promite că la un moment dat vom primi o imagine de ansamblu mult mai clară: „Dacă experimentul funcționează, voi crește numărul gărilor”. Avem mai multă încredere în statisticile lui decât în aproximările CFR-ului, deci un update e binevenit.

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile