De ce ni se zbat mușchii uneori?

Share
20
Tweet
Fight Club (foto: youtube.com)

Ești la birou, îți vezi de treabă ca în orice altă zi, totul decurge normal. Dintr-odată îți „tresare” palma, simți că ți se zbate un mușchi. Dubios. Cauți pe Google cauzele și descoperi că suferi ori de scleroză laterală amiotrofică, ori de atrofie musculară spinală. Așa-i Google, îi place să te sperie. Cauzele spasmelor musculare sunt variate și adesea banale. Hai să le explorăm.

Prea mult efort fizic

Când îți suprasoliciți mușchii, corpul se prinde că ai nevoie de un plus de energie pentru a duce la bun sfârșit efortul fizic. Așa se dă startul procesului de glicoliză, care descompune glucoza în acid piruvic și – mai departe – în acid lactic. Câtă bătaie de cap, doar ca să putem noi ridica mai departe ganterele...

Cu cât tragi de fiare mai mult, cu atât crește nivelul de acid lactic în organism. E problematică treaba, pentru că astfel crește aciditatea celulelor musculare, iar glicoliza devine tot mai ineficientă. E felul corpului de a-ți spune: „Gata, ajunge cât ai tras”.

E la fel de greu pe cât pare (foto: pixabay.com)

Tresărirea unor mușchi este adesea rezultatul dificultății de a elimina acidul lactic după terminarea workout-ului. Din același motiv se poate ajunge și la febră musculară. Tot ce trebuie să faci ca să previi situația asta neplăcută este să te antrenezi constant, ca să-i dai timp corpului să dezvolte toleranță la efort. Odată ce reușește, producerea acidului lactic este întârziată tot mai mult. Asta înseamnă că poți face mai mult sport fără ca mușchii să te sâcâie ulterior.

Prea multă cafeină

foto: giphy.com

Consumul excesiv de cafeină poate declanșa anxietate, creșterea presiunii sangvine, accelerarea ritmului cardiac, migrene, frisoane sau spasme musculare. Printre altele. Atenție, vorbim despre cafeină la modul general, nu doar despre cafea. Cafeina e o substanță pe care o întâlnim în cafea, ceai, ciocolată, băuturi energizante și multe alte băuturi & alimente. E un stimulent care se joacă direct cu sistemul nervos central, de acolo ramificându-se efectele secundare neplăcute.

Deficit de vitamine sau de calciu

Vitamina D e esențială pentru asimilarea de calciu și fosfor, care sunt esențiale la rândul lor pentru buna dezvoltare a oaselor și mușchilor. Deficitul de vitamina D poate conduce la spasme musculare, dar și la afecțiuni de-a dreptul grave, precum insuficiență cardiacă sau scleroză multiplă. Cel mai simplu mod de a te hrăni cu vitamina D este să te expui luminii solare măcar 15 minute pe zi (evident, după ce te dai cu cremă de protecție).

Încărcare cu Vitamina D (foto: pexels.com)

Vitamina B12 poate fi și ea responsbilă pentru spasmele despre care vorbim. Lipsa vitaminei, mai exact. Oboseala musculară, tremuratul și scăderea presiunii sangvine sunt doar câteva indicii care sugerează un deficit de B12 în organism. Dacă asta-i problema, ea poate fi remediată prin consum de carne, produse lactate, fructe de mare, pește și ouă.

În unele cazuri poate fi vorba despre un nivel scăzut de calciu. Știu că prima oară te gândești la oase atunci când auzi de calciu, dar acest mineral e esențial și pentru sănătatea mușchilor și pentru reglarea contracțiilor musculare. Nu uita că mai întâi trebuie să-ți asiguri doza de vitamina D, pentru că altfel calciul nu poate fi asimilat.

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile