În Cluj se pregătește „metroul viitorului”, iar noi tot nu reușim să ne legăm de Otopeni sau Drumul Taberei

Share
1.6K
Tweet
Foto ilustrativ
Foto ilustrativ Foto: 123rf.com

Clujul e într-o continuă dezvoltare, îndreptându-se cu pași repezi către standardele occidentale, în vreme ce Bucureștiul investește în cele mai inutile rahaturi și stagnează la capitolele care chiar contează.

Boc cumpără autobuze electrice care se încarcă din mers, Firea se laudă cu autobuze pe motorină cu rampă de acces manuală. CTP pune la dispoziție autobuze școlare tuturor copiilor care învață în centru, STB are o singură linie minusculă de transport în comun pentru câțiva elevi din Rahova. Mai nou, Clujul pregătește o linie de metrou high-tech pe o distanță de 26 km, în timp ce Bucureștiul încă nu s-a apucat de magistrala către Otopeni, iar de 7 ani încoace se tot câcâie cu metroul din Drumul Taberei.

Emil Boc Foto: Razvan Socol, via Wikimedia Commons | commons.wikimedia.org/wiki/File:Conventia_PD-L_2013_-_Emil_Boc_(3).jpg

Hai să vorbim un pic despre acest metrou care se face în Cluj. Mai durează ceva până să înceapă lucrările, dar primarul Emil Boc spune că zilele astea se va lansa anunțul pentru licitația privind studiul de prefezabilitate al viitorului metrou. Sau al „metroului viitorului”, mai bine zis, pentru că edilul promite un sistem de transport cum nu s-a mai văzut în România:

„Am lucrat aproape un an de zile la pregătirea documentaţiei tehnice. Inclusiv colegii mei au fost prezenţi la Bucureşti pentru a verifica stadiul tehnic al realizării metroului de acolo. Metroul pe care îl pregătim să îl construim la Cluj nu este unul care să reproducă o situaţie existentă astăzi. De exemplu, metroul viitorului nu va mai avea acele captatoare de curent şi nu va fi un tunel aşa de mare aşa cum este astăzi pentru că vor fi înlocuite mecanisme electrice şi de altă natură. Va fi şi un cost mai redus. Tot ce se face va ţine cont de evoluţia tehnologiei în materie de realizare a metroului, de aceea am avut nevoie de un consultant pentru a vedea tot ce este mai actual în lume cu privire la construcţia de la zero a unui metrou. E mai simplu să construieşti un metrou de la zero decât să îl modernizezi pe cel existent. E complicat să modifici ceea ce este creat. În primele 10 zile din luna noiembrie vom lansa caietul de sarcini în licitaţie publică”.

Prima magistrală construită în Cluj va lega Florești de Apahida, două comune din vecinătatea orașului. Un fel de Bragadiru-Afumați. Se estimează că proiectul va dura între 10 și 15 ani, după care se ia în calcul extinderea sistemului.

Cam așa ar putea arăta magistrala, întinzându-se pe un traseu pe care-l străbați într-o oră cu mașina dimineața, la 08:00:

Traseul aproximativ al viitorului metrou din Cluj Foto: Screenshot Google Maps

„Valoarea unui asemenea metrou este destul de ridicată, costă câteva sute de milioane de euro. Trebuie gândit un plan de finanţare multianual pe 20 - 25 de ani dacă se poate, o chestiune multianuală, în care să ai în vedere realizarea unei linii așa cum am zis din Florești până în Apahida, asta să fie linia principală, iar după aceea, la un moment dat, să faci şi alte linii de conexiune”, spune Emil Boc.

Deci Clujul o să aibă metrou de ultimă generație, probabil chiar și cu perete de sticlă pe marginea peronului care să te-mpiedice din a cădea pe șine când te împinge o criminală nebună din spate. Probabil că o să aibă și aer condiționat, ca să nu mai trebuiască unii să deschidă geamurile pe oscilo, iar alții să se plângă că-i trage curentul. Și probabil că aerul subteran nu o să fie de 10 ori mai nociv decât limita legală. Cu alte cuvinte, o să fie la polul opus față de Metrorex.

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile