Paralizia în timpul somnului: explicația științifică a unui fenomen sinistru

Share
137
Tweet
foto: youtube.com

Paralizia în timpul somnului este un fenomen care te împiedică să vorbești, să te miști sau să reacționezi în vreun fel pe durata tranziției de la starea de veghe la somn adânc sau vice-versa. Experiența e asociată adesea cu supranaturalul, dar știința vine cu alte explicații.

Cum se manifestă

Manifestarea concretă a paraliziei în timpul somnului diferă de la caz la caz, dar se pot observa teme comune. Cel mai des relatat element este prezența unei entități călare pe individ, așezată pe pieptul acestuia pentru a îngreuna respirația. Descrierile entității variază de la o femeie palidă până la un demon mic și negru - sau chiar mai mulți. De asemenea, vizite ale extratereștrilor au fost menționate de multe ori în aceste circumstanțe.

foto: youtube.com

Un astfel de episod durează în medie 1-3 minute, iar fenomenul este mai răspândit în rândul tinerilor. Conform unui studiu din 2011 publicat în „Sleep Medicine Reviews”, 7,6% din populația generală trece măcar o dată în viață prin această experiență. În schimb, la studenți procentajul este de 28,3%.

Tipologie

Conform unui studiu realizat în 1999 de către membrii Departamentului de Psihologie a Universității din Waterloo (Ontario, Canada), paralizia în timpul somnului poate genera patru tipuri de halucinații:

1. „Intruder” (Intrus)

foto: youtube.com

Subiectul simte prezența unei alte persoane ori entități în aceeași cameră. În unele cazuri, acesta chiar le poate vedea sau auzi vorbind. Cercetătorii sunt de părere că halucinația de tip „Intruder” își are originile în amigdala cerebrală, zona creierului responsabilă pentru senzația de frică. Când amigdala cerebrală este activă, devenim vigilenți. În cazul paraliziei din timpul somnului, putem vorbi chiar despre o hipervigilență cu tente paranoice.

2. „Incubus” (Incub; spirit malefic)

„My Dream, My Bad Dream”, de Fritz Schwimbeck (foto: wikipedia.org)

Subiectul resimte presiune în zona pieptului, dificultăți respiratorii și senzația morții iminente. Tipul ăsta de halucinație merge mână-n mână cu „Intruder” și se manifestă, în general, prin observarea entităților malefice menționate mai devreme (vrăjitoare, monștri, demoni, extratereștri etc.). Somnului REM (Rapid Eye Movement) i se pun în cârcă aceste viziuni, fiind stadiul somnului cu cele mai multe și mai intense vise. În această fază, corpul este imobilizat și respirația - lentă. Dacă te trezești în timpul somnului REM și încerci să accelerezi respirația, mușchii imobilizați te vor împiedica. Aici intervine panica, iar imposibilitatea de a respira normal e percepută ca o presiune în zona pieptului. Anxietatea și imaginația își unesc forțele în încercarea de a explica acest blocaj, iar rezultatul este o siluetă deloc prietenoasă culcușită pe piept.

3. „Unusual Bodily Experiences” (Experiențe Corporale Neobișnuite)

foto: wikipedia.org (Rad el Baluvar)

Subiectul are impresia că merge, zboară sau levitează. În unele cazuri, pacienții chiar au afirmat că se puteau vedea pe ei înșiși din exterior. Asta e ceea ce numim „Out-of-body experience” (experiență extracorporală). Cercetările au dezvăluit că scăderea fluxului sanguin cerebral în zona parietală poate conduce la o interpretare eronată a informațiilor motorii, tactile și vizuale. Când aceste trei elemente nu mai sunt percepute corespunzător, apar halucinațiile vestibular-motorii (Experiențe Corporale Neobișnuite).

4. Mixte: o combinație a celor trei tipuri de halucinații menționate adineauri.

Studiul a fost realizat cu ajutorul a 752 participanți ce sufereau de paralizie în timpul somnului.

„The Nightmare”, de John Henry Fuseli (foto: wikipedia.org)

Cauze și soluții

Michael Breus, doctor în psihologie, susține că privarea de somn și stresul sunt cauzele principale ale acestei paralizii temporare. Cu cât ești mai extenuat, cu atât îți cresc șansele să treci printr-o astfel de experiență traumatizantă. Asta ar putea explica de ce studenții sunt cei mai predispuși la paralizie în timpul somnului. După o noapte întreagă de tocit în sesiune, asta mai lipsea: un demon care să te sufoce.

Fenomenul mai este asociat cu apneea obstructivă (blocarea parțială a căilor respiratorii din cauza relaxării musculaturii gâtului și a limbii în timpul somnului), narcolepsia, tulburări de anxietate sau chiar migrene.

Din păcate, nu există un leac propriu-zis pentru paralizia în timpul somnului. Mulți dintre cei care au trecut prin așa ceva susțin că mișcarea degetelor de la mâini și de la picioare te ajută să trezești treptat și restul corpului. Preventiv, ar trebui să dormi suficiente ore pe noapte și să tinzi către un stil de viață cât mai sănătos.

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile