Cică e vina noastră că filmele de azi sunt mai proaste decât în anii ‘70

Share
Tweet
Postere oficiale „The Godfather” / „Suicide Squad” Foto: Paramount Pictures / Warner Bros. Pictures

Nu o spune vreun internaut anonim, ci scenaristul care ne-a dat „Taxi Driver” și „Raging Bull”.

Regizorul și scenaristul Paul Schrader, care și-a lăsat amprenta asupra cinematografiei universale prin cele două capodopere menționate mai sus, a găsit explicația pentru calitatea proastă a filmelor din zilele noastre. Cică n-ar fi vina industriei, a scenariștilor sau a regizorilor, ci a noastră – spectatorii de rând.

Paul Schrader Foto: Screenshot, Youtube

Invitat recent la un eveniment BAFTA (British Academy of Film and Television Arts) din Londra, Schrader le-a vorbit celor prezenți despre declinul pe care l-a observat în cinema de-a lungul carierei sale de patru decenii. Pornind de la dragostea și nostalgia cinefililor pentru anii ’70, scenaristul simte că a înțeles sursa decăderii: „Sunt oameni care vorbesc despre cinematografia americană a anilor ’70 ca despre o epocă de aur. A fost, din multe puncte de vedere, dar nu pentru că erau cineaștii mai talentați. De fapt, probabil că astăzi sunt mai mulți cineaști talentați decât erau în anii ’70. Ceea ce aveam atunci erau publicuri mai bune”.

Stai, ce relevanță are asta? Publicul nu ți-l educi? În calitate de scenarist/regizor, nu ești tu cel care stabilește trenduri în industrie și modelează perspectiva spectatorului asupra cinematografiei? Schrader nu neagă asta, dar spune că superficialitatea publicului îi obligă pe cei de la Hollywood să producă filme pe măsură:

„Când oamenii iau filmele în serios, e foarte ușor să faci un film serios. Când nu-l iau în serios, e foarte, foarte greu. Acum avem publicuri care nu iau filmele în serios, deci e greu să faci un film serios pentru ele. Problema nu e că noi, cineaștii, vă dezamăgim pe voi, ci că voi – spectatorii – ne dezamăgiți pe noi”.

Mai mult decât atât, scenaristul crede că lumea de-atunci își punea mai multe întrebări și era mult mai preocupată de schimbările socio-politice cu care era bombardată:

„Oamenii erau confuzi cu privire la multe lucruri care se întâmplau în lume: drepturile femeilor, drepturile comunității gay, libertatea sexuală, legalizarea drogurilor, protestele anti-război. Toate chestiile astea se derulau în paralel, iar oamenii se îndreptau către artă, mai ales filme, ca să-și dea seama cum ar trebui să se simtă față de fiecare subiect”.

Poate că Schrader a trăit sub o piatră în ultimii ani, de nu-și dă seama că mai toate subiectele astea controversate sunt în continuare de actualitate, iar lumea e încă preocupată de ele. În era Internetului, ar putea afla imediat care sunt principalele interese ale omului modern, dar Schrader pare că preferă să trăiască într-o bulă negativistă.

Pe de altă parte, e adevărat că filmele cu cel mai mare succes la box office sunt cele cu supereroi, explozii și efecte speciale care adesea eclipsează scenariul propriu-zis. Dar lucrurile stau așa nu pentru că suntem mai proști decât erau părinții noștri în tinerețe, ci pentru că mediul a evoluat, mai ales din punct de vedere tehnologic.

Hollywood are acum posibilitatea să ecranizeze absolut orice poveste, deci îndrăznește să accepte provocări tehnice de genul „Avengers: Infinity War” sau „Fantastic Beasts”. Iar supereroii dau bine pe marele ecran pentru că am copilărit urmărind desenele lor animate, deci nostalgia e un factor esențial în ecuație. Nu în ultimul rând, cinematograful a devenit un loc unde evadezi de grijile cotidiene. Lumea vrea (și merită) din când în când o scurtă pauză de relaxare, iar filmele „ușurele” și distractive sunt refugiul ideal. În fine, sunt și alte explicații, pe care le-am detaliat deja aici.

Asta nu înseamnă că nu vrem și filme „serioase”. „First Man”, „Widows” sau „Annihilation” sunt câteva exemple de anul ăsta care au prins la public și care ar trebui să-i dea de gândit lui Paul Schrader. Poate că dacă Hollywood ne-ar oferi mai multe producții similare din care să alegem, ar redeveni profitabil și segmentul ăsta artistic.

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile