Dacă ai văzut „mother!” și n-ai înțeles nimic, hai să ne lămurim

Share
38
Tweet

„mother!” e poate cel mai dubios film al anului. Fiind regizat de Darren Aronofsky („Requiem for a Dream”, „Black Swan”), nu ar trebui să ne mire chestia asta. Filmul e plin de simboluri din prima până-n ultima scenă și, dacă intri la cinema fără să te fi documentat un pic în prealabil, sunt șanse mari să nu înțelegi nimic. Dacă l-ai văzut deja, hai să discutăm despre ce înseamnă toată nebunia.

Deși a fost promovat prin trailere ca fiind un film horror, „mother!” intră mai degrabă în categoria thriller suprarealist. Jennifer Lawrence și Javier Bardem interpretează un cuplu de îndrăgostiți fără nume care încearcă să readucă la viață casa lui Bardem. Locuința a fost aproape distrusă de un incendiu devastator, așa că J-Law are multe de făcut. În timpul ăsta, poetul Bardem caută inspirație pentru a scrie o nouă operă literară de succes. Treptat, casa li se umple de străini pe care personajul lui Bardem îi primește cu brațele deschise și-i încurajează să rămână oricât le poftește inima, fără să se consulte cu J-Law. Situația scapă repede de sub control, casa celor doi transformându-se într-un câmp de luptă plin cu oameni nebuni pe care protagonista nu îi poate controla.

Din momentul ăsta intrăm în teritoriul spoilerelor. Dacă nu ai văzut încă filmul, mai bine te oprești aici. Vom trece în revistă toată povestea, analizând fiecare simbol în parte.

Conștient de faptul că mulți specatori vor păsări sala de cinema scărpinându-se nedumeriți în cap, Darren Aronofsky a explicat în linii mari ce reprezintă „mother!”. Regizorul spune că mama din titlu, adică personajul lui Jennifer Lawrence, e Mama Natură. Filmul e o alegorie în jurul ideii că omenirea abuzează de natură, exploatându-i resursele până o distruge. Mama Natură e răbdătoare și iertătoare, până într-un punct. Mesajul ăsta e redat folosind poveștile Bibliei, practic repovestind și modernizând Sfânta Scriptură.

Jennifer Lawrence / Mama Natură

Pornind de la interpretarea asta, e destul de ușor să deducem restul simbolurilor din film. Personajul lui Javier Bardem e Dumnezeu, forța creatoare. Prima carte pe care a scris-o, mulțumită căreia a ajuns celebru și îndrăgit de multă lume, e Vechiul Testament. De-a lungul filmului, Bardem caută inspirație pentru a începe o nouă operă, adică Noul Testament.

Javier Bardem / Dumnezeu

Casa în care locuiesc Dumnezeu și Mama Natură reprezintă Pământul. În pereții săi vedem cum bate o inimă uriașă, care se înnegrește progresiv pe măsură ce oamenii invadează casa și distrug totul. Plus că podeaua sângerează constant prin diverse locuri. Așa ne arată Aronofsky că distrugem Pământul prin acțiunile noastre, dacă disperarea lui J-Law nu era suficient de grăitoare.

Podeaua sângerând (foto: youtube.com)

Primul „invitat” al casei, doctorul jucat de Ed Harris, îl reprezintă pe Adam. Treaba asta devine evidentă în momentul în care J-Law îl găsește gol, vomitând în WC. Are o rană proaspătă în zona coastelor, iar a doua zi intră-n scenă Michelle Pfeiffer – Eva.

Michelle Pfeiffer și Ed Harris (foto: youtube.com)

Următorii vizitatori sunt cei doi copii ai cuplului Adam-Eva, adică Cain și Abel. Primul îl ucide pe al doilea din invidie, iar Biblia spune că Dumnezeu i-a pus ulterior lui Cain un semn de protecție, să nu fie ucis de alți oameni. În film, Bardem îl dă pe Domhnall Gleeson cu capul de o masă, lăsându-l cu o rană de toată frumusețea în mijlocul frunții.

Domhnall Gleeson / Cain (foto: youtube.com)

Cristalul pe care Adam și Eva îl sparg accidental în biroul lui Bardem reprezintă Mărul Cunoașterii. Când proprietarul intră în cameră și găsește cioburi pe jos, se înfurie și îi trimite pe cei doi la plimbare. Îi izgonește din Rai, practic.

Cum termină Bardem de scris Noul Testament, casa e invadată de fani dornici să stea de vorbă cu el și să primească autografe. Ăștia sunt credincioșii care încep să se bată/ucidă între ei pentru că fiecare îi interpretează opera într-un mod diferit. Fiecare vrea să-și impună punctul de vedere, convins că are dreptate absolută.

Foto: youtube.com

Bardem/Dumnezeu le iartă toată violența, îi lasă să distrugă casa/Pământul, s-o terorizeze pe J-Law/Mama Natură, pentru că ei fac toate astea din dragoste pentru el. Se hrănește din atenția lor, vrea să fie venerat în continuare, lăudat pentru munca lui. Ăsta e singurul lucru care contează cu adevărat pentru el. O asigură constant pe Jennifer Lawrence că totul e sub control, că totul se întâmplă cu voia lui, și îi cere încredere.

Javier Bardem / Dumnezeu (foto: youtube.com)

La un moment dat, doi oaspeți nepoftiți stau pe marginea chiuvetei. J-Law îi roagă să se dea jos, pentru că nu a apucat s-o repare. Ăia fac fix opusul și încep să se zgâlțâie, ceea ce rupe țeava și apa începe să țâșnească în toate direcțiile. Momentul ăsta simbolizează Potopul biblic, când Dumnezeu s-a hotărât să pedepsească întreaga omenire. Personajele din „mother!” o iau la fugă când începe inundația, iar locul rămâne pustiu pentru o vreme.

Copilul pe care îl naște protagonista e un fel de Iisus. Bardem/Dumnezeu vrea să ia bebelușul și să-l ofere mulțimii, să-și trimită fiul în lume. Lawrence îl refuză, știind că oamenii nu sunt de încredere. După zile întregi de veghe, protagonista ațipește și se trezește fără copil. Îl vede deasupra mulțimii, fiind pasat din mână-n mână de fanatici. Nu reușește să-l recupereze la timp, căci gâtul copilului e rupt și lumea începe să-l mănânce. Asta e o paralelă la citatul „Dacă nu mâncaţi trupul Fiului Omului, şi dacă nu beţi sângele Lui, n-aveţi viaţa în voi înşivă.” (Ioan 6:53).

Jennifer Lawrence / Mama Natură (foto: youtube.com)

Incendiul devastator de la sfârșitul filmului e Apocalipsa. Casa e distrusă, toți oamenii sunt uciși, lumea rămâne pustie. Cu excepția lui Bardem și a lui Lawrence. Smulgându-i inima iubitei sale, Dumnezeu o modelează într-un cristal și ia totul de la început: casa prinde iarăși viață, natura înflorește la loc, iar în pat se materializează o nouă tipă în locul lui J-Law.

Structura asta ciclică ar putea fi o aluzie la Big Bounce, teoria conform căreia Universul se naște din Big Bang, se extinde până la un moment dat, apoi începe să se contracte, revine la punctul inițial de singularitate și urmează un nou Big Bang; și tot așa.

Ori asta, ori Dumnezeu pur și simplu încearcă să refacă totul, sperând că de data asta lucrurile vor sta diferit. Din contră, situația se repetă la infinit pentru că natura umană nu poate fi schimbată.

J-Law și lichidul auriu (foto: youtube.com)

Cât despre lichidul auriu pe care-l bea J-Law în prima parte a filmului, e posibil ca el să simbolizeze însăși viața. Mama-natură dă pe gât câte o doză de fiecare dată când simte că o ia razna, că rămâne fără putere, dar aruncă sticluța la gunoi după ce află că e însărcinată. Asta pentru că urmează să „creeze” la rândul ei viață, să aducă pe lume o ființă vie.

Cam asta-i povestea filmului „mother!”. Acum că-l vezi cu alți ochi, ce părere ai despre el?

Topic-uri

mother darren aronofsky jennifer lawrence interpretare film
Arată comentariile

NOIZZ URBAN BY FANTA

Vezi și

Extinde