De vorbă cu Anamaria Antoci, producător de film: „Rolul unui producător nu este ușor de definit, dar e central în realizarea unui film”

Gruia Dragomir

Story Finder
Share
62
Tweet
Anamaria Antoci // credit foto: Arash T. Riahi

De multe ori când se vorbește despre filmele de la Hollywood se menționează și producătorul. Însă, câți dintre noi știm cu adevărat cu ce se ocupă un producător, mai ales când vine vorba despre filmele produse în România? Am stat de vorbă cu Anamaria Antoci tocmai pentru a afla mai multe despre această latură a cinematografiei și cum se văd lucrurile din poziția de producător.

Anamaria și-a început cariera în industria filmului alăturându-se casei de producție 4 Proof Film în 2012. De atunci a produs o serie de scurtmetraje și lungmetraje premiate internațional. Filmografia ei include ultimele două lungmetraje ale regizorului Adrian Sitaru „Ilegitim” (2016, Berlinale Forum - C.I.C.A.E. Award) și „Fixeur” (Toronto IFF 2016, propunerea României pentru nominalizarea la Premiile Oscar 2018), documentarul „Planeta Petrila”, regizat de Andrei Dascalescu (IDFA 2016), debutul în lungmetraj al lui Hadrian Marcu - „Un om la locul lui” (San Sebastian IFF 2018) și co-producția “Saf”, în regia lui Ali Vatansever (TR/DE/RO, Toronto IFF 2018).

În 2017, Anamaria și-a deschis propria companie de producție de film (Tangaj Production) și în prezent are un portofoliu de proiecte cinematografice aflate în diferite stadii de producție. Anamaria este alumni EAVE, Cannes Producers on the Move, ACE Producers și membru EFA. Din 2015 este managerul Bucharest International Dance Film Festival.

Anamaria Antoci // credit foto: Adrian Silișteanu

De cele mai multe ori, rolul producătorului în realizarea unui film este trecut cu vederea. Povestește-ne un pic despre ce înseamnă să fii producător de film.

N-aș zice că este trecut cu vederea, ci mai degrabă rolul unui producător nu este ușor de definit. Însă el este central în realizarea unui film. Responsabilitățile producătorului pot include orice, de la dezvoltare de scenariu, la asigurarea finanțărilor, angajarea echipei, până la implicarea în campania de marketing.

Care sunt problemele cele mai dese de care se lovește un producător în România?

Presupunând că avem pe masă proiecte puternice, cu povești originale, care au toate premisele necesare să ajungă pe ecran, la următorul pas ne vom izbi de problema principală: lipsa surselor de finanțare. Faptul că în România există o singură sursă de finanțare (Centrul Național al Cinematografiei) sau că restul sunt condiționate de obținerea primei, restrânge foarte mult șansele de realizare ale unui film și împiedică producătorul în a crea, pe plan național, strategii personalizate diferit pentru fiecare proiect din portofoliu.

Apoi, dacă reușești să realizezi filmul, lipsa finanțărilor te va ajunge din urmă și în campania de distribuție, la care se mai adaugă și numărul foarte redus al sălilor de cinema care programează film românesc și european.



Povestește-ne un pic despre „Un om la locul lui” și de ce ar trebui să vină lumea să-l vadă la cinema.

Este o adaptare liberă după romanul „Firesc” de Petru Cimpoeșu, un film de debut onest, sensibil, despre decizii și schimbări imposibil de asumat.

Cred că lumea ar trebui să meargă la cinema pentru a descoperi opera unui regizor aflat la început de carieră, care are nevoie de susținere și critică din partea publicului (fie ea pozitivă sau negativă), pentru a-și putea continua drumul spre al doilea film.

Anamaria Antoci // credit foto: Andrei Runcanu

Ce așteptări ai de la „Un om la locul lui”, recorduri de spectatori sau premii?

Nu mi-am setat așteptări ridicate, nici legat de premii, nici de vreun record de box office. Consider mai importante selecțiile la festivaluri, care ajută filmul să ajungă în fața a cât mai multor oameni, din țări, chiar continente, diferite.

Știu că mai erai implicată și în proiectul „Jandarmul”, în regia lui Dan Chișu. Ce ne poți spune despre acest film? Are vreo legătură cu protestele #rezist?

Povestea „Jandarmul” este inspirată din fapte reale, însă nu protestele #rezist au „declanșat” acest film, ci boicotarea unei proiecții de film cu temă LGBT de către un grup de extremă dreapta. Evenimentul în cauză a avut loc în 2013 la Cinema Muzeul Tăranului și s-a repetat recent la proiecția unui film românesc.

Filmul este încă în perioada de post-producție, va fi finalizat până în primăvară, și plănuim să-l lansăm în cinematografe în toamna anului viitor.

Suntem în anul Centenarului. Cum vezi viitorul filmului românesc, nu în următorii 100 de ani, dar în următorii 10?

Dacă nu se schimbă nimic într-un an – doi în cadrul legislativ privind cinematografia, cred că peste vreo cinci ani industria va intra într-un blocaj în care ne va fi foarte greu, aproape imposibil, să ne finanțăm filmele. Și oricum nu vom mai avea unde să le exploatăm.

Iar apoi ne vor lua încă vreo 5 ani să revenim pe linia de plutire.

Anamaria Antoci // credit foto: Adrian Silișteanu

Spune-ne 3 filme pe care le-ai văzut în 2018 și ți-ai fi dorit să fi fost tu producătorul?

„Thelma” (regia: Joachim Trier)

„Girl” (regia: Lukas Dhont)

„Diamantino” (regia: Gabriel Abrantes, Daniel Schmidt)

La ce mai lucrezi acum, în ce proiecte mai ești implicată?

Printre proiectele la care lucrez se află un nou film regizat de Nicolae Constantin Tănase, al cărui scenarist este Radu Romaniuc și pe care îl produc împreună cu Paul Negoescu, intitulat „Oameni de treabă”, și un lungmetraj de debut al lui Grigore Bechet (regizor din Republica Moldova) - „Viață la Moscova”. Iar recent m-am implicat ca și co-producător într-un documentar în regia Ilincăi Călugăreanu, autoarea „Chuck Norris vs Comunism”.

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile