„Three Billboards...”, marele favorit la gala Oscar, te trece prin toate emoțiile posibile

20

O poveste simplă care se complică neașteptat, în cel mai palpitant mod posibil.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”, noul film al lui Martin McDonagh („In Bruges” și „Seven Psychopats”), ne transpune într-un orășel fictiv din peisajul rural american. Avem de-a face cu o comunitate restrânsă de oameni simpli, în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea și nimic deosebit nu se întâmplă vreodată. Asta până când tânăra Angela (Kathryn Newton) e răpită, violată și ucisă.

Frances McDormand (foto: youtube.com)

Trec luni întregi fără ca făptașul să fie descoperit. Lui Mildred (Frances McDormand), mama fetei, îi vine dintr-odată o idee strălucită când trece pe lângă trei panouri publicitare la ieșirea din oraș. Le închiriază pe toate, timp de un an, și lansează prin ele o provocare autorităților locale. Toți americanii care trec prin zona respectivă ajung să citească, cu litere mari pe un fundal sângeriu: „Raped While Dying” / „And Still No Arrests?” / „How Come, Chief Willoughby?” (Violată în timp ce murea / Și nicio arestare încă? / Cum așa, șerifule Willoughby?”.

Gata, întreaga comunitate o ia razna. Postul TV local face un reportaj de la fața locului, iar locuitorii din Ebbing se întorc împotriva lui Mildred. Toată lumea îl iubește pe șeriful Willoughby (Woody Harrelson) și e revoltată de încercarea lui Mildred de a-i păta reputația. Femeia e atacată din toate direcțiile, dar rezistă cu stoicism amenințărilor și tentativelor de șantaj, apărându-și cu convingere panourile publicitare.

Mildred e o protagonistă ieșită din comun. Mulți ar putea s-o catalogheze drept „antipatică”, dar atitudinea ostilă și expresia posomorâtă sunt de înțeles în contextul tragediei care a marcat-o. Nu vorbim despre un personaj posac și plicticos, ca cel jucat de Casey Affleck în „Manchester by the Sea”, ci despre o femeie hotărâtă, poate un pic nebună, care nu mai are nimic de pierdut și e dispusă să ruineze pe oricine doar ca să-și vadă fiica răzbunată.

Frances McDormand își merită pe deplin Globul de Aur pentru cea mai bună actriță și nominalizarea la Oscar în aceeași categorie. Deși recurge încontinuu la acțiuni extreme și neortodoxe, țelul ei suprem e nobil și gândirea – cât se poate de limpede. E un personaj complex și genial, deghizat într-o turbată înfiorătoare. McDormand interpretează rolul convingător și spectaculos, plus că oferă o groază de momente comice neașteptate, răsturnând total niște situații pe care le crezi previzibile.

Frances McDormand și Peter Dinklage (foto: youtube.com)

Nimic nu-i previzibil în filmul ăsta, nici măcar evoluția personajelor care debutează ca niște stereotipuri, dar ajung să se dezvolte în direcții surprinzătoare. Spre exemplu, Sam Rockwell joacă în primă fază un polițist rasist, violent și incompetent, un individ care merită călcat în picioare, dar pe parcurs dezvăluie niște calități pe care nimeni nu le-ar fi bănuit. Și el e nominalizat la Oscar, și el merită clar o statuetă de aur.

Sam Rockwell (foto: youtube.com)

Nu o să mă mai leg de jocul actoricesc, pentru că toată lumea se întrece pe sine. Woody Harrelson e al treilea remarcat (nominalizat și el), un șerif cumsecade, blând și simpatic, care traversează o perioadă de coșmar. Povestea lui e poate cea mai emoționantă și, oricât ar vrea Mildred să-l portretizeze ca pe un antagonist, e un personaj de care te atașezi instant.

Woody Harrelson (foto: youtube.com)

BONUS: Joacă și Peter Dinklage, adică Tyrion din „Game of Thrones”! Excelent, ca întotdeauna.

Dialogul e pur și simplu genial, mai ales prin sarcasmul savuros al lui Mildred. Vulgaritatea nu-i deloc ținută în frâu, dar are un rol vital în caracterizarea personajelor și în conturarea atmosferei de mediu rural american. Micile detalii de genul ăsta sunt cele care conferă credibilitate micoruniversului de pe ecran.

La fel ca protagonista, filmul e nebunesc. Odată ce te prinzi cum i se-nvârt rotițele, ajungi să te aștepți la absolut orice din partea scenariului. O să te surprindă constant și o să te treacă prin toate emoțiile posibile. Ți-l recomand din toată inima! „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” are premiera în România pe 23 martie.

Nota mea: 10/10.