Review: „The Nutcracker and the Four Realms”, un Fantasy lipsit de farmec

The Nutcracker and the Four Realms Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures

Se promovează ca fiind un basm uluitor pentru toate vârstele, dar cred că trebuie adăugat un asterisc: *toate vârstele până-n 14 ani.

Spărgătorul de Nuci și Cele Patru Tărâmuri” e cea mai nouă producție Disney, bazată pe povestea scrisă de E.T.A. Hoffmann în 1816. De-a lungul anilor am văzut-o adaptată pentru micul și marele ecran, dar și într-o piesă de balet pe muzica lui Ceaikovski. Acum avem ocazia s-o urmărim la cinema în regia suedezului Lasse Hallström și a americanului Joe Johnston, cu o distribuție în care-i regăsim pe Mackenzie Foy, Helen Mirren, Keira Knightley sau Morgan Freeman.

Conducătorii a trei dintre tărâmuri Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures

Clara (Mackenzie Foy) e o adolescentă care încearcă să-și revină după moartea recentă a mamei sale. La primul Crăciun de după tragedie, familia găsește sub brad cadouri pregătite dinainte de mamă. Clara primește o cutiuță muzicală în formă de ou și o felicitare cu mesajul „Tot ce cauți e în tine”. Cutia e încuiată, iar cheia e de negăsit. Hotărâtă să dezlege misterul, tânăra ajunge (într-un mod ridicol despre care nu voi povesti) în lumea fantastică a Celor Patru Tărâmuri, un univers paralel în care lucrurile au luat-o razna complet. Cândva un paradis al armoniei și-al diversității, trei dintre Tărâmuri (al Fulgilor de Nea, al Florilor și al Dulciurilor) au intrat în război cu cel de-al patrulea, un ținut întunecat plin de ruine și șobolani. Clara speră să ajute cumva la aplanarea conflictului și să găsească cheia care deschide cadoul mamei sale.

Al Patrulea Tărâm Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures

Nu prea am înțeles cine-i publicul-țintă al filmului. E prea copilăros pentru spectatorii adulți și parcă prea sobru pentru cei mici. A încercat să-i facă pe plac fiecărui segment de public, dar tocmai din motivul ăsta nu a reușit să-și impuă o viziune unitară. Oricum, dintre cele două categorii, copiii sunt cei care-l vor aprecia mai mult, clar.

Mă așteptam la mai mult umor, pentru ca aventura să fie distractivă și plăcut de parcurs. Din păcate, singura sursă de comedie e Zâna Fondantelor (Keira Knightley), o caricatură teatrală și iritantă, cu voce pițigăiată care dă migrene în loc să amuze. În rest, atmosfera e destul de seacă.

Costumația și decorul sunt principalele highlight-uri vizuale. Extravagante, pompoase și multicolore, reușesc de unele singure să îndeplinească principala misiune a unui basm de genul ăsta: să te lase cu gura căscată, bălind. În schimb, cinematografia hidoasă compromite toată munca depusă în cele două departamente. Imaginea e trecută printr-un filtru albăstrui, rece și deprimant, iar green screen-ul stângaci trădează filmarea în studio. Totul e cât se poate de artificial, amintind de catastrofa „Alice in Wonderland” a lui Tim Burton.

Jocul actoricesc e și el robotic în multe momente, probabil afectat de faptul că distribuția a trebuit să se prefacă uimită în fața unor pereți verzi. Fundalul a fost înlocuit în post-producție cu peisaje într-adevăr spectaculoase, dar reacțiile imortalizate au rămas cele de pe-un platou de filmare pustiu. Excepția notabilă e Helen Mirren, care chiar pare nebună și convinsă că trăiește într-o lume fermecată. Bravo ei pentru imaginație și adaptabilitate!

Helen Mirren în rolul lui Mother Ginger Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures

Prezența lui Morgan Freeman în distribuție a fost exploatată la maximum în trailere și postere, dar legendarul actor are un simplu cameo în filmul propriu-zis. E adevărat că joacă un rol important, împingând-o pe Clara de la spate către cele patru tărâmuri titulare, dar apoi nu-l revedem decât la final. Dacă Freeman e motivul pentru care voiai să vezi „Spărgătorul de Nuci”, vei rămâne dezamăgit.

Avem un plot twist destul de bun în ultima parte, care te dezmorțește un pic și-ți reaprinde curiozitatea, dar surpriza e urmată de-o continuare previzibilă. Personajele clișeice acționează mai departe exact cum te-ai aștepta, iar rezolvarea conflictului rămâne o formalitate neinteresantă.

„The Nutcracker and the Four Realms” a ajuns în cinematografele românești vineri, 30 noiembrie. Îl poți urmări în format 3D, 4DX, dublat sau subtitrat.

Ți-l recomand dacă ai un copil pe care vrei neapărat să-l scoți la film. O să fie vrăjit de lumea asta fantastică și o să-și roadă unghiile în multe momente tensionate, iar tu vei putea moțăi liniștit(ă) lângă el.

Nota mea: 5,5/10