"Consum excesiv" sau piesa de teatru care te poartă într-un carusel de povești despre cum influențează alcoolul societatea românească

Ana Tepșanu

Nonprincess
Share
Tweet

România are o poveste tristă și lungă cu alcoolul.

Suntem pe locul trei la nivelul UE după cantitatea de alcool consumată și pe locul al doilea ca cel mai dăunător model de consum. Iar dacă vrei statistici la nivel mondial, atunci află că românii ocupă locul al cincilea ca model de consum excesiv.

Situația nu este deloc una roz, iar româncele al căror deces e atribuibil alcoolului este cel mai mare din UE, iar decesele din rândul bărbaților ne situează pe locul al patrulea.

Conform Organizației Mondiale a Sănătății, peste trei milioane de persoane își pierd viața din cauza consumului de alcool, iar Ministerul Sănătății estimează că 17,000 dintre aceștia sunt români.

Toate cele de mai sus sunt informații care au stat la baza piesei "Consum excesiv", un spectacol documentar care urmărește îndeaproape cauzele și efectele consumului excesiv de alcool din țara noastră.

Foto ilustrativ

Am stat de vorbă cu Daniel Chirilă, regizor și dramaturg, despre cum a creat această piesă și care sunt lucrurile pe care speră să le obțină în societate, cu ajutorul ei. A ieșit un dialog foarte interesant, după cum poți observa și tu mai jos.

PS: "Consum excesiv" a fost creată în parteneriat cu Teatrul Tineretului Piatra Neamț. Se joacă doar la Piatra Neamț pentru că a intrat în repertoriul teatrului. Dacă ai drum în acest oraș, atunci nu ezita să vezi acest spectacol.

"Consum excesiv" - Foto: illusio.ro

Daniel, povestește-mi puțin despre spectacolul "Consum excesiv" - când și cum ți-a venit ideea să pui un astfel de subiect în scenă?

Ideea mi-a venit pe la începutul anului, citind din întâmplare pe net niște materiale despre cum noi românii consumăm în exces alcool. Ideea este că știam asta deja, dar n-o priveam neapărat ca pe o problemă națională.

Și am început să mai citesc și să mă contrarieze faptul că e mult fun la noi în țară vis-a-vis de dependenți. Noi putem să ne amuzăm până la isterie la fiecare știre de genul vox populi unde sunt aleși în mod special astfel de persoane, dar în același timp putem să băgăm totul sub preș și să nu suflăm o vorbă când vedem că alcoolul conduce la moarte sau chestii nasoale din societate.

Și am vrut să înțeleg. Și așa m-am gândit că e o temă bună și că pot să cercetez toată problema într-un mod artistic. S-a scris un proiect la AFCN, s-a luat și s-a dat drumul la treabă.

"Consum excesiv" - Foto: illusio.ro

Ai pornit de la o poveste personală în acest carusel sau doar ai făcut o radiografie a societății noastre actuale?

Spectacolul se bazează pe documentarea Ruxandrei Pătrașcu, iar accentele personale sunt bine ascunse undeva în spectacol. Cred că e o radiografie. E mult dacă spun "a societății actuale", e mai degrabă un carusel de influențe, de portrete și situații prin care trece un alcoolic împreună cu cei pe care-i influențează. Sunt mai multe povești imaginate care au la bază oameni reali, într-o poveste mare despre dependență și codependență.

Cât a durat realizarea acestui spectacol și care au fost greutățile cu care te-ai confruntat pe parcurs? Cum te-ai documentat pentru a-l pune în scenă?

Documentarea spectacolului e una riguroasă începută cu mult înainte de spectacol. Ruxandra a câștigat bursa jurnalistică pe care noi am oferit-o printr-un concurs în vara lui 2018. Ea deja era interesată de subiect și avea materiale strânse.

În ceea ce privește spectacolul și lucrul la el, asta a început undeva prin iulie, prin septembrie s-a scris textul și tot cam atunci ne-am apucat de repetat. Însă, deși spectacolul a avut premiera în noiembrie, noi am repetat printre picături.

Pare mult timp de repetiții din septembrie până în noiembrie, dar, efectiv, nu cred că am avut mai mult de 15-20 de zile de repetiții. Asta din motive independente de multe ori de toți factorii implicați. Asta e viața. Cred că asta mă supără puțin. Că n-am avut timp să lucrez mai mult și că nu mi-am dat timp în timpul scurt să-mi zburde imaginația și relaxarea mai mult.

"Consum excesiv" - Foto: illusio.ro

Ce așteptări ai de la "Consum excesiv"? Cum speri să fie primit de public și cu ce ți-ar plăcea ca oamenii să rămână în urma lui?

Vreau să se joace și să se joace mult și în multe locuri. Mă gândesc de vreo 2 zile să fac rost de o finanțare ca să-l plimbăm prin țară. Sper ca oamenii să simtă ce am simțit eu când mi-am dat seama că problema asta e una serioasă și nu e de joacă. Sper să se lase cu discuții de fiecare dată când se joacă spectacolul și sper să nu fie niciodată considerat un spectacol frumos.

Tu ce crezi că înseamnă alcoolul pentru societatea noastră de azi?

Cred că e un efect al sărăciei și că e scăpat de sub control. Cred că judecăm prea mult omul care consumă și că nu vrem să înțelegem că e o boală. Cred că fuga asta în dependența de alcool de la toate nivelele se traduce în lipsa noastră de empatie ca societate.

Dependența e o reacție la mediul înconjurător, iar într-o lume ostilă, din multe puncte de vedere, devine una din puținele opțiuni reale, una din puținile scăpări.

Poate că suntem toleranți ca țară și ca societate, dar empatici mai puțin. Ne e frică de iubire și de asumarea ei. Zici iubire și te panichezi. Ce-ai?! Ai paișpe ani?! Deci na, cu empatia mai slăbuț, de asta alcool. Cred că e o problemă națională într-un stat în care nu există nicio strategie reală de rezolvare a ei. Ceea ce e trist.

"Consum excesiv" - Foto: illusio.ro

Spui că un dependent de alcool ajunge să influențeze până la 7 persoane din jurul său - cum crezi că ar trebui ei să se raporteze la problema celui apropiat și cum crezi că ar putea fi ajutat într-o țară ca România?

De la Ruxandra știu statistica asta și tot de la ea știu că înainte să intrăm în UE s-a lucrat la un program în ceea ce privește dependențele. Doar că după intrarea în UE am rămas cu anticorupția, iar ce a fost pe sănătate s-a băgat la sertar.

Sertar care a fost închis și aruncat într-o fântână cu apă nepotabilă. Și fântâna a fost acoperită și uite-așa i s-a pierdut urma. Oricine ar fi ei, trebuie să caute toate metodele prin care poate să-l ajute pe dependent. Și să fie empatic. Și să se informeze. Să citească, să caute soluții și să nu renunțe. Și poate cel mai important e să nu judece pentru că e o boală.

De ce spectacolul se joacă doar la Piatra Neamț? Plănuiești să-l aduci și în București - când, cum?

Proiectul de la AFCN a fost creat în parteneriat cu Teatrul Tineretului Piatra Neamț. Se joacă doar la Piatra Neamț pentru că a intrat în repertoriul teatrului. De ce? Nu știu. Așa am simțit.

E un teatru cunoscut, cu public bun și oameni faini. Cum am spus, sper să se joace mult și sper să ajungă la festivaluri sau poate să facă parte dintr-un alt proiect de tip caravană. Sper ca lucrurile astea să se întâmple la anul și poate atunci ajunge și în București.

Cât de greu este să faci teatru independent în România și care sunt piedicile de care te lovești cel mai des? Ce ți-ar plăcea să se schimbe în acest domeniu?

E la fel de greu să faci teatru independent cam cât de greu e să faci altceva independent în țara noastră. Piedicile stau mai degrabă în zona financiară, pentru că nu ai o stabilitate, dar dacă depui efort, undeva-cândva, lucrurile astea nu mai contează pentru că ieși mult mai câștigat pe plan profesional.

Dar ce spun eu nu sunt lucruri definitive și nici n-au valoare de adevăr absolut. Sunt metode și metode. Sper ca pe viitor statul să aibă mult mai multă încredere și să fie mai apropiat și blând cu ceea ce înseamnă munca independentă. Sau măcar să se prefacă.

"Consum excesiv" - Foto: illusio.ro

On the other side, care sunt satisfacțiile pe care le ai în urma spectacolelor realizate?

Nu-mi dau seama pentru că am stări contrare, iar asta mă neliniștește. Nu sunt omul care poate să-și dea feedback. Fac ce fac și aia e.

Ce planuri ai pentru viitorul apropiat - dar pentru cel indepărtat?

Vreau să reiau spectacolele din București care au fost create de și cu trupa Frilensăr. Poate să mai facem vreo două spectacole noi.

În rest, trebuie să mai scriu vreo câteva texte, iar la anul o să montez un spectacol la Teatrul de Animație Țăndărică, pentru că tocmai am câștigat, alături de Ștefan Craiu, concursul de proiecte "SALT".

Și vreau să-mi fac cât mai bine treaba la Teatrul Tineretului Piatra Neamț, pentru că de foarte curând mi-au oferit oportunitatea de a lucra în echipa lor ca regizor. Cam asta. Îndepărtat, cu riscul de a mă repeta, vreau să devin directorul TVR.

Topic-uri

consum excesiv daniel chirilă teatru piesa piatra neamt
Arată comentariile

Noizz urban

Vezi și

Extinde