Anti-revoluție în trafic: Firea încurajează mai mulți bucureșteni să meargă cu mașina, de parcă nu erau deja suficienți

Share
36
Tweet
Ambuteiaj în București
Ambuteiaj în București Foto: Facebook/Razvan Gavosdean | facebook.com/photo.php?fbid=1519329484820906&set=a.1039064616180731&type=3

Elevii bucureșteni care mergeau până acum la școală cu transportul în comun se vor reorienta către mașini, iar asta se vrea a fi o decizie bună.

Primăria Capitalei e gata să deconteze combustibilul în valoare de până la 500 lei/lună pentru bucureștenii și ilfovenii dispuși să-și ducă cu mașina până la școală nu doar propriii copii, ci și pe colegii lor. O idee aparent eficientă, dar cu multe asteriscuri și cu potențialul de a îngreuna traficul în București în loc să-l aerisească.

Traficul în cartierul Militari Foto: Sergiu Brega | screenshot youtu.be/IAjGSSkGCRw

Mai exact, proiectul de hotărâre prevede „stimularea prin decontarea combustibilului în valoare de până la 500 lei lunar în vederea încurajării unor asocieri voluntare prin care părinții elevilor unităților de învățământ primare și secundare de pe teritoriul Municipiului București, care au domiciliul în regiunea de dezvoltare București-Ilfov, pot folosi în comun autoturismul proprietate personală în vederea transportului copiilor, la instituțiile de învățământ primare și secundare de pe teritoriul Municipiului București, care vor fi selectate în cadrul unui proiect pilot”.

Probabil că doamna primar a gândit-o așa: fiecare părinte își duce acum propriul copil la școală cu mașina, dar în mașina respectivă ar mai încăpea încă 3 copii. Doar că ceilalți 3 copii sunt transportați și ei pe rând de către propriii părinți, în propriile mașini. Așa, dacă-i încurajez să se grupeze, o să fie 4 copii într-o singură mașină în loc să fie 4 copii în 4 mașini. De patru ori mai puține mașini!

Doar că lucrurile nu stau chiar așa. În primul rând, copiii sub 12 ani nu au voie să stea pe scaunul din dreapta șoferului, deci în multe cazuri vor putea circula maximum 3 copii într-o mașină.

Gabriela Firea Foto: Flickr/Partidul Social Democrat | flickr.com/photos/psdbiroupresa/15615104525

Apoi, poate că din ăia trei, unul mergea până acum la școală pe jos sau cu transportul în comun. Dacă i se ivește ocazia să fie cules de pe drum de-o mașină curată, frumoasă și confortabilă, normal că o să renunțe la abonamentul RATB în favoarea variantei „premium”.

La fel, mulți părinți care mergeau până acum la birou cu metroul vor fi tentați de cei 500 RON să facă „voluntariat” la volan. În felul ăsta, nu mai trebuie să-i dea bani Metrorexului. Călătoresc moca.

În al treilea rând, cum anume vor fi verificați părinții-voluntari, ca să se convingă primăria că ei într-adevăr au consumat combustibilul ducând copiii la școală? Așa pot să mă înscriu și eu în program, mituiesc trei puști să declare că merg cu mine la școală și-napoi zi de zi, dar de fapt eu mă plimb lunar de 500 RON prin cu totul alte părți, de capul meu. Trebuie neapărat instalate camere de supraveghere în mașinile autorizate pentru treaba asta, ca să existe dovezi clare, ceea ce nu știu dacă se va face.

Nu în ultimul rând, de ce să încurajezi transportul cu mașina, în general? De ce să nu cumperi mai multe autobuze (electrice + cu aer condiționat), să lărgești anumite străzi intens circulate și să amenajezi acolo o bandă specială pentru transportul în comun, așa cum e pe Elisabeta sau pe Dorobanți? Și le decontezi elevilor abonamentul RATB (pardon, STB).

Uite, înființarea unui serviciu municipal de transport dotat cu microbuze școlare e o idee foarte bună, promisiune care se regăsește în proiectul primăriței. Aici e de urmat modelul Boc, care a inaugurat la începutul acestui an școlar cinci linii de autobuz/microbuz dedicate special transportării elevilor de 0-IV înspre și dinspre școală. Liniile respective acoperă patru cartiere din Cluj-Napoca, iar în fiecare autovehicul e mereu prezent un polițist pe întreaga durată a călătoriei. În schimb, în mult-mai-marele și mult-mai-aglomeratul București, deocamdată nu există decât o singură „liniuță” RATB dedicată câtorva elevi dintr-o zonă minusculă a cartierului Rahova. O glumă, în momentul de față. Hai să extindem modelul ăsta!

Și restul ideilor din proiectul lui Firea sună bine: înființarea unui sistem municipal de car-sharing, dotat cu autoturisme ecologice-electrice sau hibrid, și a unuia de bike-sharing, dotat cu biciclete electrice. Foarte bine, să plusăm pe partea de eco, că e din ce în ce mai greu să respiri aerul bucureștean.

O altă variantă ar fi împrumutarea genialului proiect propus în Olanda de către Secretarul de stat pentru Infrastructură, acela de a plăti cetățenii pentru fiecare kilometru parcurs pe bicicletă înspre și dinspre locul de muncă. Recompensa e echivalentul a 90 de bani pe fiecare km pedalat. Dacă ai de străbătut 10 km zilnic, 20 dus-întors, ajungi lunar la o sumă frumușică. Tentant, nu?

În fine, proiectul lui Firea are plusuri și minusuri. Cel mai mare minus e decontarea combustibilului pentru părinții-șoferi, în condițiile în care transportul cu mașina în București ar trebui descurajat pe cât posibil. Primărița face fix opusul și e convinsă că asta va îmbunătăți radical situația traficului. Tu ce zici?

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile