Așa se face revoluție în trafic: primești bani ca să mergi cu bicicleta la birou

Share
76
Tweet
Biciclistă
Biciclistă Foto: Unsplash/Louis Lo

Luați-vă notițe, doamnă Firea!

Deși sunt lideri mondiali la numărul de biciclete pe cap de locuitor, iar un sfert din populație pedalează în fiecare zi, olandezii merg pe ideea că întotdeauna-i loc de mai bine. Secretarul de stat pentru Infrastructură, Stientje Van Veldhoven, vrea ca cetățenii să fie plătiți pentru fiecare km parcurs pe bicicletă de acasă până la birou și vice-versa. În felul ăsta are de gând să rezolve definitiv problema ambuteiajelor la nivel național.

Stientje Van Veldhoven Foto: Het Parool

„Vreau să încurajez ciclismul cu scopul de a convinge încă 200.000 oameni să coboare din mașini și să pedaleze cu trei miliarde km mai mult. [...] Bicicletele joacă un rol important în ce privește accesibilitatea, calitatea vieții și sănătatea”, spune Veldhoven.

Concret, secretarul de stat pentru Infrastructură propune ca cetățenii olandezi să primească 19 cenți pentru fiecare km pedalat înspre și dinspre birou. Asta înseamnă aproximativ 90 bani/km. Am făcut un „exercițiu de imagine”, să văd câți bani aș strânge eu în felul ăsta dacă legea s-ar aplica în România. Ținând cont că fac 10,5 km din Rahova până-n Pipera, mi-ar intra în buzunar vreo 19 lei zilnic (dus-întors). Asta înseamnă aproape 400 lei lunar. N-aș ezita.

Pistă de biciclete în București Foto: Facebook/MyVideo.ro

În București, Primăria s-a gândit că cea mai bună metodă de a reduce traficul auto e să crească tariful parcărilor publice. Astfel, va trebui să plătești 10 lei pe oră ca să-ți lași regulamentar mașina în Centru, iar după două ore tariful se dublează. Ce crezi că se va întâmpla: o să treacă șoferii bucureșteni la transportul în comun sau o să-și parcheze mașinile neregulamentar, moca, pe treceri de pietoni sau pe întreaga suprafață a trotuarului? Ceva-mi spune că a doua variantă.

Pistă de biciclete în București Foto: Optar

Revenind la biciclete, oare ar merge implementată ideea lui Veldhoven și la noi? Deocamdată nu, pentru că nici nu avem pe unde să circulăm cu bicicleta. Majoritatea pistelor actuale din București ori sunt blocate de mașini parcate aiurea, ori trec PRIN obstacole absurde (copaci, guri de metrou, stații de autobuz etc.), ori se-ntind pe toată lățimea trotuarului aglomerat de pietoni. Bicicliștii se văd nevoiți să pedaleze pe banda I a carosabilului, ceea ce îngreunează și mai tare traficul.

Pistă de biciclete în București Foto: Facebook/FUN FM BUCURESTI

Vestea bună e că Ministerul Mediului a aprobat recent un proiect de amenajare a noi piste prin Capitală, pe o distanță totală de 240 km. Teoretic, vor fi gata la anul. Să vedem dacă le fac cum trebuie sau dacă ne-alegem cu dungi galbene trasate la fel de prost ca până acum.

Oricum ar fi, suntem cu zeci de ani în urma olandezilor la capitolul infrastructură. Ei vorbesc despre remunerație pentru pedalat până la muncă și-napoi, în vreme ce noi intrăm în copaci dacă urmăm marcajul.

N-avem șanse să-i prindem din urmă prea curând, dar putem măcar să încercăm. Amenajarea cu cap a mai multor piste de biciclete e un prim pas. Abia apoi putem vorbi despre stimulente de genul ăsta.

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile