Habar n-ai cât de importantă este o vacanță pentru mintea și corpul tău

Share
236
Tweet
vacanta Foto: instagram.com/harrisonxjacobs

Uneori e nevoie să investești timp în tine însuți și să te deconectezi de nebunia cotidiană. Iar corpul și mintea ta știu când ai nevoie de o vacanță sau pur și simplu de o evadare pentru a-ți reîncărca bateriile.

Din păcate, românii nu stau prea bine când vine vorba de concedii. Anul trecut, un sfert din românii din mediul urban nu au fost şi nici nu au plănuit să meargă în concediu. Ponderea este mult mai mică decât în 2010, când 42% dintre românii nu aveau niciun plan pentru concediul de vară, arată un studiu realizat pentru Business Magazin.

Oricum, nici alții nu se întrec în vacanțe și în zile libere. Peste 50% dintre muncitorii americani nu-și pot lua concediu deoarece volumul lor de lucru este prea mare, potrivit unui sondaj realizat în 2016. Și 42% dintre respondenții sondajului au spus că nu au putut să-și ia toate zilele de concediu, deoarece nu erau suficienți angajați pentru a-i acoperi.

Iată ce poate face o vacanță pentru corpul tău și creierul tău, potrivit cercetărilor.

Opusul vacanței - suprasolicitarea - poate duce la probleme de sănătate. Cercetătorii au studiat obiceiurile de lucru ale celor peste 600.000 de oameni din SUA, Marea Britanie și Australia și au descoperit că persoanele care lucrează mai mult de 55 de ore pe săptămână au cu 33% mai multe sșanse de a suferi un accident vascular decât cei care lucrează 35-40 de ore pe săptămână.

Economiștii au calculat care cele mai productive și mai eficiente programe pentru lucrătorii din fabrică și au constatat că cei care lucreaza mai mult de 48 de ore pe săptămână tind să producă o scădere a productivității.

Psihologul Deborah Mulhern a declarat pentru ABC că atunci când nu vă relaxați și nu scapti de "stresul extern" ( un volum mare de muncă), devine mai greu pentru corp să se relaxeze.

Chiar și planificarea unei vacanțe îți poate îmbunătăți starea de spirit. Cercetătorii care au studiat 974 de turiști din Țările de Jos au descoperit că planificarea unei vacanțe face ca oamenii să fie mai fericiți înainte de a pleca.

De fapt, efectul stimulant al gândirii la o viitoare călătorie are un efect mai vizibil asupra fericirii tale decât orice schimbare de atitudine post-vacanță, potrivit aceleiași cercetări.

Vacanța nu trebuie să fie lungă. "Majoritatea oamenilor au o perspectivă mai bună a vieții și sunt mai motivați pentru a-și atinge obiectivele după o vacanță, chiar dacă este o perioadă de 24 de ore", a declarat psihologul și expertul în stres, Francine Lederer, pentru ABC.

Vacanța te poate ajuta să te simți odihnit și să scapi de insomnii chiar și după ce te întorci acasă.

Un studiu finanțat de Air New Zealand în 2006 a demonstrat că turiștii care călătoresc din Los Angeles au redus riscul unui infarct cu aproximativ 4% după ce au vizitat Noua Zeelandă. Oamenii dormeau mai adânc și mai mult (în jur de 20 de minute suplimentare pe noapte) când s-au întors în SUA.

După aproximativ trei zile de vacanță, poti accelera semnificativ timpul de reacție. Efectul asupra turiștilor după studiul din Noua Zeelandă a fost măsurabil: "Timpul de reacție a fost cu 30 până la 40% mai mare decât înainte de călătorie", a declarat cercetătorul principal, Mark Rosekind, la Ne w York Times în 2008.

"Singurul studiu care s-a apropiat vreodată de producerea rezultatelor acestui lucru convingător a fost studiul nostru NASA care testează performanța piloților companiilor aeriene după ce au avut parte de un somn de 26 de minute", a spus Rosekind într-un comunicat.

Cercetătorii care au studiat un grup de 749 de femei din Massachusetts timp de două decenii au descoperit că cele care au plecat în vacanță o dată la șase ani au avut multe șanse de a dezvolta probleme de inimă decât femeile care au vacanță de două ori pe an.

Un alt studiu realizat pe femeile din mediul rural în 2005 a arătat că cele care au plecat în concediu o dată la doi ani sau mai puțin au avut mai multe șanse să fie deprimate și nemulțumite de căsătorie decât femeile care au plecat de două ori pe an sau mai mult.

Relaxarea ajută la menținerea sănătății celulelor nervoase.

În 2017, cercetătorii au studiat, timp de trei luni, 38 de persoane care au participat la o reuniune de yoga și meditație. Ei au descoperit că participanții au raportat că s-au simțit mai puțin deprimați și anxioși, iar corpurile lor au prezentat schimbări.

Chiar dacă nu ai timp pentru o vacanță, s-a demonstrat că meditația ajută la ameliorarea stresului, la gestionarea sentimentelor de depresie și la stimularea sistemului imunitar.

Un studiu a arătat faptul că persoanele care își iau mai mult de 10 zile de concediu pe an sunt de două ori mai susceptibile de a obține o majorare sau un bonus.

Cercetările interne efectuate de firma de contabilitate EY sugerează că, cu cât angajații își iau mai des vacanță, cu atât sunt mai bune recenziile lor de muncă și cu atât mai puțin vor să părăsească compania.

Dacă vacanța implică și o mulțime de exerciții fizice - ceva care poate fi dificil de făcut în timp ce lucrezi cu normă întreagă - poate crește beneficiile pentru corp și creier. Exercițiul cardio s-a dovedit a îmbunătăți starea de spirit, reduce riscul bolilor de inimă și combate stresul.

În 2012, cercetătorii au cerut unui număr de 13 muncitori să renunțe la e-mail timp de o săptămână și să-i conecteze la monitoarele pentru ritmul cardiac care pot fi purtate.

Ei au descoperit că nivelul de stres al participanților a scăzut. Oamenii au descoperit modalități noi de a contacta colegii dacă au nevoie de ele într-adevăr.

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile