Ce bem pe caniculă ca să supraviețuim (nu, nu bere)

Share
61
Tweet
Foto ilustrativ Foto: Unsplash.com/@elevatebeer

Știu că nimic nu se compară cu o halbă de bere rece sub umbrelă, atunci când canicula face tot posibilul să te sufoce, dar în cazul ăsta tot binele e spre rău.

Mai știu și că tu o să te răcorești în continuare cu bere, indiferent ce urmează să-ți zic eu aici. Ce-i drept, și eu o să fac la fel, dar hai măcar să înțelegem de ce greșim și ce anume ar trebui să bem, de fapt, ca să ne răcorim pe bune.

OK, deci berea e pe lista neagră din cauză că pe timp de caniculă trebuie să evităm băuturile alcoolice, în general. Alcoolul te deshidratează, iar uscăciunea gurii și setea nu sunt singurele consecințe. E de ajuns să pierzi 1% din lichidele organismului pentru ca puterea de concentrare să-ți scadă, să apară oboseala, durerile de cap, anxietatea și să te pleoștești total. Dacă procentajul ăsta depășește 3%, chiar îți pui viața în pericol.

Fiind diuretic, alcoolul sabotează mecanismul corpului de reglare a temperaturii și te expune unui risc mare de a face insolație. „Alcoolul îți dilată vasele de sânge, la fel cum face canicula, deci îți cresc șansele să leșini”, avertizează Dr. Steve Smith de la Centrul Medical Hennepin County (Minneapolis).

Acum înțeleg de ce Ursus Cooler, „bere” făcută special ca să te răcorești vara, nu conține alcool. OK, deci: evităm berea, Sangria cu gheață și cocktailurile alcoolice pe timpul caniculei. Dar, atunci, ce bem?

Foto: Unsplash.com/Jez Timms

Știai deja că apa e prima pe listă, așa că n-o să mă lungesc cu vorba aici. Oricum trebuie să bei cât mai multă apă zilnic, chiar și iarna, principalul ei rol fiind de a te hidrata la loc. Dar ATENȚIE, că și aici trebuie pus un asterisc: evită apa rece! Lichidele reci, în general, coboară rapid temperatura corpului, dar pe termen lung îți fac mai mult rău decât bine. Asta pentru că organismul consumă o groază de energie ca să-și modifice brusc temperatura, la fel cum rezervorul mașinii ți se golește mai repede atunci când calci accelerația până la podea. Din cauza asta, paradoxal, ajungi să te deshidratezi deși tocmai ți-ai făcut plinul cu apă rece.

Așa că ideal e să bem lichide la temperatura camerei. Sucurile sunt o idee bună, dar în niciun caz cele din comerț, care conțin cantități absurde de zahăr din cauza cărora ți se face și mai sete. Mă refer la sucuri naturale, iar unul dintre cele mai eficiente pe timp de caniculă e sucul de grepfrut. Fructul ăsta e cam 91% apă și e foarte bogat în potasiu, mineral cu rol esențial în menținerea echilibrului de fluide în organism.

Foto: Unsplash.com/Cayla1

Evident, ceaiul e și el o armă eficientă împotriva deshidratării. Ceaiurile de fructe, mai ales, pentru că sunt bogate în vitamine și compensează pentru nutrimentele pe care le pierzi prin transpirație. Îți dau un boost de energie, te hidratează și te lasă cu un gust plăcut în gură. Ce poți cere mai mult?

Laptele ar putea fi chiar mai eficient decât apa, deși ideea asta e încă dezbătută în cercurile științifice. „Laptele e mai bun decât băuturile pentru sportivi și decât apa pentru că e o sursă bogată de proteine de înaltă calitate, carbohidrați, calciu și electroliți”, spune Brian Timmons, director de cercetare la Universitatea McMaster (Ontario, Canada). Laptele înlocuiește sodiul pierdut prin transpirație și ajută corpul să rețină mai bine fluidele.

Așadar, în zilele următoare vom bea multă apă la temperatura camerei, suc de grepfrut, ceaiuri de fructe și lapte. Berea s-o păstrăm pentru seară, când e ceva mai răcoare afară și riscul deshidratării scade. Nu puteam s-o abandonăm de tot, nu?

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile