Codul Rutier, modificat în favoarea teribiliștilor: devine aproape imposibil să rămâi fără permis

Share
44
Tweet
Foto ilustrativ Foto: Arhivă Libertatea

„Cu toții greșim. Ba mai avem o urgenţă, ba infrastructura nu ne permite”, motivează preşedintele Comisiei Juridice a Camerei Deputaților. Putea la fel de bine să citeze din Biblie partea cu „Iartă nedreptatea aproapelui tău”.

Codul Rutier ar putea trece printr-o modificare absurdă care să instaureze, practic, legea junglei pe șosele. Susținută de Ministrul Transporturilor, propunerea aprobată deja de Comisia Juridică a Camerei Deputaților vizează modificarea OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice – implicit, a Codului Rutier. Se vrea ridicarea pragului de suspendare a permisului de conducere la 45 de puncte, în loc de 15, cum prevede acum legea. Teoretic, ar deveni de trei ori mai greu să rămâi fără permis. Practic, ar fi aproape imposibil, având în vedere că punctele de penalizare se anulează automat din 6 în 6 luni.

Foto: Arhivă Libertatea

După cum spuneam, amendamentul a fost deja adoptat marți de Comisia Juridică a Camerei Deputaților, dar mai trebuie să intre în dezbatere în plen, să primească vot favorabil și – în final – să fie publicat în Monitorul Oficial. Rămâne de văzut dacă se va întâmpla sau nu, dar pare destul de probabil.

Motivul? Nicușor Halici, președintele Comisiei Juridice, spune că a greși e omenește, deci șoferii nu merită lăsați fără permis pentru contravenții minore, gen vorbit la telefon sau nepurtat centura de siguranță: „Am ridicat acest prag de puncte de suspendare până la 45, pentru că e în natura umană, până la urmă cu toţii greşim, în orice facem. Importat este dacă o facem voit sau nu. Dacă nu o facem cu intenţie şi atunci nu e repetitivă, totuşi, conducătorul auto să nu poată fi sancţionat pentru o greşeală, pentru că ştiţi foarte bine, ba mai avem o urgenţă, ba infrastructura nu ne permite, ba suntem în tot felul de timpi în care trebuie să ne încadrăm ca şi şoferi, bineînţeles”.

Nicușor Halici, președintele Comisiei Juridice Foto: Screenshot youtu.be/209A6_LzeCk

Stai, am înțeles bine? Legea devine absurd de permisivă, iar șoferii vor putea încălca regulile de circulație fără să mai aibă grija sancțiunilor? Nicușor Halici zice altceva. Zice că pragul de suspendare a fost mărit de la 15 puncte la 45 CA URMARE A măririi cuantumului amenzilor și a punctelor de penalizare aferente. Asta s-ar fi întâmplat săptămâna trecută, într-o altă ședință:

„Amendamentul poate fi explicat, în primul rând, prin aceea că săptămâna trecută am mai adoptat o propunere legislativă cu privire la modificarea cuantumului şi la alte tipuri de contravenţii cu privire la legea privind Codul rutier. S-a considerat că ar trebui mărit şi cuantumul în baza căruia după aceea să fie suspendat dreptul de a conduce autovehicule, tocmai pentru că, mărindu-se cuantumul amenzilor şi, practic, şi al punctelor de penalizare aferente amenzii contravenţionale, [...] se ajungea în situaţia în care unui conducător de autovehicule, în baza unei amenzi destul de mari, pentru o contravenţie nu foarte gravă, să i se suspende şi permisul de conducere. Atunci am ridicat acest prag de puncte de suspendare până la 45”, explică Halici.

Deci Comisia Juridică a aprobat săptămâna trecută o propunere legislativă prin care contravențiile rutiere să atragă amenzi mai mari și puncte de penalizare mai multe. Asta înseamnă că acumulezi punctele mult mai repede și mult mai ușor, deci poți rămâne pieton din greșeli minore.

Bun, dar – concret – ce contravenții au fost editate? Câte puncte de penalizare primim în plus pentru ce anume? Halici nu detaliază, dar informația ar trebui să se găsească pe site-ul Camerei Deputaților. Într-adevăr, am descoperit că pe 30 octombrie (singura ședință de săptămâna trecută), pe ordinea de zi a comisiei figurează completarea art. 103 din OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Vezi screenshot-ul de mai jos. Completarea propriu-zisă se face prin adoptarea OUG nr. 9/2009, care prevede adăugarea unui nou alineat la art. 103. Ai crede că alineatul ăsta nou se referă la mărirea amenzilor și regândirea punctelor de penalizare, dar nu. Vorbește despre sesizarea instanței de judecată cu privire la anularea permiselor în situații extraordinare. Poți să citești modificarea aici, dar n-are nicio treabă cu subiectul.

Proiectul de lege dezbătut în ședința de săptămâna trecută Foto: Camera Deputaților | cdep.ro/co/docs/F1926196290/oz-%2030.%2010.%202018.pdf

Ce încerc să spun e că, deși Nicușor Halici spune că săptămâna trecută au multiplicat punctele de penalizare pentru diverse contravenții în trafic, nu găsesc nicăieri vreo dovadă că treaba asta chiar s-a întâmplat. Dacă e adevărat, să ne spună concret. S-o dovedească.

Ședință în plen la Camera Deputaților Foto: Screenshot youtu.be/cSL-0AKZj0c

Dar dacă sancțiunile NU au fost înăsprite, atunci nu se justifică în niciun fel noua valoare de 45 de puncte. În condițiile astea, creșterea pragului ar fi o mizerie absurdă care periclitează viețile tuturor participanților la trafic. Șoferii nu vor mai fi preocupați deloc de respectarea legii, pentru că va fi nevoie de ceva extrem de grav ca să rămână fără permis. Gen să calce un pieton pe trecere.

Să sperăm că deputatul PSD Nicușor Halici nu ne-a mințit.

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile