Materie nouă în școlile din România: elevii vor învăța despre Fake News, ca să #reziste manipulării

Share
27
Tweet
Foto ilustrativ: sală de clasă în România Foto: Libertatea/Cati Pritulescu

Pentru prima oară în învățământul românesc, elevilor chiar li se va cere să gândească critic, să-și folosească creierul pentru altceva în afară de tocit formule matematice și memorat comentarii literare scrise de alții.

Asta dacă chiar se materializează proiectul de lege propus de Ovidiu Raeţchi, deputat PNL. Pe fondul expansiunii fenomenului de Fake News, care e deja old news, politicianul și-a dat seama că mulți români nu sunt în stare să gândească singuri, să evalueze veridicitatea unei informații, ci pur și simplu înghit tot ce prind în Social Media și share-uiesc mecanic. Mai departe, informația e receptată și pasată în același mod superficial, ajungând să prindă rădăcini în conștiința colectivă chiar dacă-i o invenție nerușinată, o tentativă grosolană de manipulare.

Atitudinea asta delăsătoare pornește încă din perioada școlii, când elevii sunt descurajați din a interpreta și a dezbate lecțiile predate, fiind în schimb forțați să memoreze totul cuvânt cu cuvânt, ca niște mașinării fără personalitate. O atitudine total greșită care naște pe bandă rulantă generații de roboți, viitori adulți incapabili să gândească analitic, victime sigure ale manipulării prin Mass Media.

Ovidiu Raețchi, deputat PNL Foto: https://youtu.be/cL4AXDX8qkU

În sfârșit, cineva a înțeles treaba asta și vrea o schimbare. Ovidiu Raețchi a anunțat că va depune un proiect de lege prin care elevii clasei a XI-a să se trezească cu o nouă materie obligatorie în programa școlară. Deși titlul nu-i absolut deloc catchy, conceptul e foarte promițător: „Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”.

În ideea că va fi predată o dată pe săptămână, disciplina va aborda teme precum: „identificarea unor ştiri false, verificarea ştirilor din mai multe surse, formarea unui mecanism critic şi analitic de recepţionare a ştirilor, identificarea manipulărilor informaţiei în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice, filtrarea unor informaţii care au ca scop final îngrădirea şi ameninţarea unor drepturi fundamentale”, conform proiectului de lege.

Asta înseamnă că, printre altele, Coaliția pentru Familie va fi dată exemplu negativ în școli, tocmai pentru că propagă genul de informații vizate de ultimul punct de mai sus. Și pe Antena 3 ar trebui făcute studii de caz, din motive evidente, iar Soroș va sughița non-stop la cât de des îi va fi menționat numele prin școlile românești. Problema e că unghiul de abordare a acestor teme depinde enorm de profesorul care predă lecția. Cel de la catedră poate oricând să ignore programa sau s-o adapteze la propriile convingeri și valori, ceea ce ar deveni extrem de toxic pentru elevi în loc să-i ajute pe termen lung.

„Cred că tinerii pot fi deprinşi din vreme, în momentul în care se pregătesc să devină cetăţeni implicaţi deplin în viaţa publică, cu acele instrumente ale gândirii critice care pot identifica o ştire falsă sau o tentativă de manipulare în interesul unei ideologii a urii şi discriminării”, își motivează Raețchi inițiativa.

Pentru elaborarea programei propriu-zise, Ministerul Educației ar urma să facă brainstorming cu CNA, CNCD, jurnaliști și experiți din sfera științelor sociale. Să vedem mai întâi dacă proiectul va fi aprobat, pe urmă mai discutăm despre cum anume trebuie tratate temele astea sensibile.

Sursa: Noizz.ro

Arată comentariile